Bøjle til saksebid?

brevkassespørgsmål

Bøjle til saksebid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Hejsa jeg er en pige på 15 år der har saksebid. Det er som om tænderne i venstre side i overmunden sidder for langt ude, kan det gøres noget ved? Det genere især når jeg har høretelefoner på, fordi så for jeg mega ondt i min højre side af hoved. Altså ikke hele siden men der omkring tændingen og kæben. Og oven i det er det jo heller ikke ligefrem det pæneste, men jeg ville bære lige høre om du/i ved om det kan gøres noget ved?:))

Svar:

Hej med dig.

Det kan godt være rigtig frustrerende at have noget ved sig selv, som generer en. Jeg vil fortælle dig, at de fleste ting kan der gøres noget ved og derfor er det rigtig fint, at du skriver her og spørger efter hjælp.

Da jeg ikke selv er tandlæge, kan jeg ikke fortælle dig præcis, hvad der kan gøres og om du kan få en bøjle på. Jeg vil råde dig til at få fat på en tandlæge, der kan fortælle dig om dine tænder og om hvad der kan gøres.

Når du snakker med en tandlæge, vil jeg råde dig til at være meget ærlig og fortælle, hvorfor du gerne vil gøre noget. Fortæl at det gør ondt, når du har høretelefoner på. Snak også gerne med dine forældre om det. Du kan fortælle dem, at du er træt af det her saksebid og at du nogle gange oplever, at det irriterer dig.

Det med at få ordnet sine tænder er også rigtig godt at få gjort noget ved, mens du er under 18 år. Når du fylder 18 år, begynder det nemlig at koste penge og så kan det godt blive dyrt at have bøjle på. Mit råd er at fortælle din mor eller far, at du gerne vil have, at de tager dig med til tandlægen. Du kan også selv ringe til tandlægen og forklare, hvordan du har det med dine tænder og at de godt kan genere dig. Så kan du få en tid og tandlægen kan forklare dig, hvad dine muligheder er og om du kan få bøjle på. Umiddelbart synes jeg også, at det lyder underligt, at du ikke er blevet foreslået at få bøjle på, hvis du selv oplever, at dine tænder er skæve. Det synes jeg godt, at du kan spørge tandlægen om, så han/hun kan forklare, hvorfor du ikke er blevet tilbudt at få bøjle på.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret og jeg ønsker dig held og lykke.

Med venlig hilsen
Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål