Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej, Jeg er en pige på 16. Jeg fik engang tilbudt bøjle, men fik takket nej pga. mobning osv. Nu fortryder jeg det, og vil gerne få rettet mine tænder. Spørgsmålet er bare om prisen på at få rettet sine tænder, er det også omkring de 30.000-40.000 hvis man er under 18 år. Eller er det muligt at få tilskud?

Svar:

Hej - tak for dit spørgsmål om bøjlebehandling.

Det er sådan, at den enkelte kommune skal tilbyde bøjlebehandling til børn og unge, der har problemer med deres tandstilling, de kan tage skade af på langt sigt. Kommunernes tandlæger skal tilbyde behandling på det "rigtige" tidspunkt - altså det tidspunkt, hvor bøjlebehandlingen kan ske hurtigst og mest effektivt og med bedst resultat. For de fleste betyder det, at man skal være igang med bøjlebehandlingen i 6.-8. klasse. Blandt andet fordi al den gratis tandbehandling skal være afsluttet inden du fylder 18 år - allersenest 19 år. Men når du har sagt nej til bøjlerne tidligere, så er din kommune ikke forpligtet til at give dig et nyt tilbud.

Kommunerne er allesammen forskellige. Og tandlægerne er også. Nogle steder vil man sikkert godt give dig et nyt tilbud, andre steder måske ikke.

Der er kun een måde at finde ud af det på: du må booke en tid til en samtale og undersøgelse med din kommunes bøjletandlæge.

Men inden du gør det vil jeg foreslå dig, at du snakker godt og grundigt med dine forældre om det. Og at du gør dig klart, at bøjlebehandling i din aldersgruppe stort set altid vil være togskinner - og behandlingstiden vil være mindst 2 år. Dertil kommer efterbøjler i 2 år bagefter. Og at at det betyder, at du skal møde op hos kommunens bøjletandlæge ca 1 gang om måneden til kontrol og opfølgning i altså 2 år + efterkontroller.

Hvis du går på efterskole eller på gymnasiet i en anden kommune, så skal du kunne få fri til dine mange tandlægebesøg.

Hvis du og dine forældre tænker, at det kan godt lade sig gøre, så book en tid hos bøjletandlægen - din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med det. Tag dine forældre med til specialisten - det gør et godt indtryk, at dine forældre er interesserede i din behandling og det er godt at kunne snakke med dem bagefter - det kan være svært at forstå det, der foregår, mens man er der.

Forklar specialisten hvorfor du ikke kunne sige ja dengang du sidst fik et tilbud. Og fortæl dem, hvad det er, der generer dig ved din tandstilling nu.

Specialisten vil lave en undersøgelse af din tandstilling og resultatet af den vil helt sikkert være en anden end sidst, du blev set på. Din tandstilling vil helt klart ikke være præcist den samme og derfor skal specialisten revurdere din nuværende tandstilling. Det kan være, at det er blevet værre og det kan også være, at det, der gav dig et tilbud sidst nu ikke længere er et problem.

Specialisten vurderer også, om det er realistisk, at du kan gennemføre en behandling (kan du komme til tandlæge mange gange i de næste to år, børster du dine tænder helt rene, plejer du at passe dine tandlægetider osv). Jeg tænker, at hvis specialisten vil give dig et nyt tilbud er det godt, for det er gratis for dig i så fald!

Vil specialisten ikke det, har du andre muligheder. Du kan dels bede specialisten forklare, hvad behandlingen er og hvad det koster. Hvis du bor i nærheden af Aarhus eller København, kan du prøve at få specialisten til at henvise dig til tandlægeskolerne der. Det koster noget mindre for en tandretningsbehandling end hos en privat specialist.

Du kan også vælge at skifte til en privat tandlæge, som så kan henvise dig til en privat bøjlespecialist. I så fald skal du betale 1/3 af prisen, som godt kan løbe op i 20-35.000.

Mit råd til dig er at starte med at tænke dig rigtig godt om og få en lang snak med dine forældre. Hvis det ender med at du meget gerne vil prøve at se, om du kan få rettet dine tænder, så er det da det helt rigtige at starte med at se, om du kan få kommunen til at udføre behandlingen, så det ikke koster dig noget.

Det haster - jo længere du venter, jo mindre sandsynligt er det, at du kan nå at komme igang.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål