Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Dæknavn: Zar;)
14 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Hej:) er det normalt at mine tænder rokker efter jeg har fået bøjle? Jeg har gået togskinner

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Og det korte svar er: ja. For at dine tænder kan flytte sig - og det er jo meningen med at have bøjler - skal de først gå lidt løse. Når de er gået lidt løse, flytter de sig nemmere i kæberne.

Men faktisk sidder tænder ikke helt fast i kæberne og det betyder, at de altid kan rokke lidt. Men det er så lidt, at man normalt ikke mærker det. Det er en god ting, for imellem tandens rod og kæben er der en tynd hinde, hvor der ligger nervetråde. Den kan for eksempel mærke, hvis du tygger på noget meget hårdt (en lille sten i et stykke brød) og det at det gør ondt betyder, at du ikke tygger helt sammen. Hvis du tyggede helt sammen ville dine tænder gå i stykker.

Når dine togskinner på et tidspunkt ikke flytter mere på tænderne, vil de sidde normalt fast igen.

Mvh

Niels, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål