Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle ???
brevkassespørgsmål af
Samantha
12 år
Hejsa cyberhus. Jeg vil vildt gerne have bøjle på mine hjørnetænder ligger ikke lige men skævt og jeg har overbid for ca 4 år siden fik jeg af vide at jeg ikke skulle have bøjle på men mit overbid bliver større og større og når jeg bider sammen kan jeg kun mærke at det er de venstre tænder der rører hinanden. Min skoles tandlæge sagde at de ville finde en tid til mig hos en bøjle tandlæge men det er snart 6 måneder siden. Jeg skal til New York med min veninde her i oktober jeg vil som sagt vildt gerne have min bøjle på her og nu. Det skal lige siges at det er på Utterslev Skole jeg skal op og tjekkes. Hvor lang tid kan der gå før han har tid. Kh sam

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om at komme igang med bøjler.
Jeg tolker dit indlæg sådan, at det faktisk ikke er afgjort endnu, om du kan få bøjle. Og at selve dit spørgsmål handler om, hvornår du kan komme igang. Jeg godt forstå, hvis du er utålmodig.
Den normale arbejdsgang er, at du skal ses af specialisten. Specialisten er den, der skal tage stilling til, om du har ret til at få tilbudt gratis tandretning. Det der betyder noget er ikke så meget hvordan dine tænder ser ud, men mere om der er noget i din tandstilling, du kan tage skade af som voksen. Det tæller for at du kan få behandling, hvis dine forældre er med, er interesserede og støtter dig og hvis du kan fortælle specialisten, hvad det er, du er ked af ved dine tænder. Og det tæller imod at du kan få behandling, hvis du ikke (plejer at) børste dine tænder helt rene hver dag, hvis du plejer at forsømme dine tandlægebesøg eller hvis du plejer at danne huller i tænderne. Det gælder om at møde op med fuldstændig renbørstede tænder og væe interesseret!
Hvis specialisten tænker, at din tandstilling er sådan, at du skal have et tilbud - og hvis du stadigvæk er indstillet på det som i taler om - skal der allerførst laves en behandlingsplan. Du skal have taget en række røntgenbilleder, mål og modeller af dine tænder og kæber. Og så går der nogle måneder før specialisten har lavet en plan og kan fortælle dig, hvilken behandling han eller hun tænker er den rigtige for dig. Måske kan det gøres på flere måder - så måske skal du tænke over, hvad du helst vil, før du siger ja. Og så kan der igen være nogle måneders ventitid, før de er klar til at starte behandilngen. Jeg tænker, at du kommer et godt stykke hen efter jul, før du kan komme igang.
Som du beskriver dit bid, tænker jeg, at behandlingen nok vil være togskinner i begge kæber - og at det tager omkring 2 år at rette dine tænder. Og bagefter 2 år med efterbøjler. Så du skal gøre dig klart, at det er  flere års bøvl, ubehag og rigtig mange tandlægebesøg, du siger ja til.
Jeg kan godt forstå, at du er utålmodig. Og jeg tænker også, at det er længe du har gået og ventet på at blive indkaldt til specialisten. Jeg vil foreslå dig at bede een af dine forældre om at ringe og aftale en tid til en konsultation hos specialisten. At du snakker tingene godt igennem med dine forældre hjemme, så de ved, hvad du gerne vil have. Og at du tager dine forældre ihvertfald ved de første besøg indtil det hele er på plads - det er vigtigt at have nogen voksne med ved tandlægebesøgene, så I hjemme kan snakke om, hvad der foregik og så dine forældre kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig.
Det betyder meget for specialisten, at kunne se at dine voksne er interesseret i din behandling og at de gerne vil hjælpe dig - da det er et stort stykke arbejde at få rettet tænder.
Jeg håber du finder ud af det hele og bliver glad for det, der bliver resultatet.
Niels, tandlæge