Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa. jeg hader mine tænder og er siden jeg startede i skole blevet mobbet med dem. jeg har et stort overbid og jeg hader det. To af mine tænder i undermunden sidder helt forkert og de forhindrer mig at børste mine tænder rigtigt. Jeg har også problemer med min kæbe og var for 1/2 siden til røntgen fordi at min købe havde sat sig faSt. Det er kun indenfor den seneste måned at den har rykket sig løst igen. både jeg og mine forældre tror det kan skyldes problemer med mine tænder. jeg Var til tandlæge for 1 år siden hvor min egen tabdlæge sagde at chancen for at jeg skulle have bøjle var stor. Men jeg blev sendt videre til en specialist, han vurderede at de ikke kunne tilbyde mig bøjle. Men hvis jeg sådan har seriøse problemer med mit mundparti så må de vel kunne gøre et eller andet? Et halvt år uden at kunne åbne munden mere en 2-6 cm er hårdt. Når jeg tygger på mad oplever jeg voldsomme smerter i kæben. Noget skal kunne gøres.

Svar:
Hej pige 15 år!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du er ked af dine tænder og din tandstilling, og at du samtidig har smerter i kæben og at begge dele påvirker dig meget.
Først vil jeg starte med at sige, at de to ting ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre. Problemer med kæbeleddet hænger ofte ikke sammen med problemer med tandstillingen.
Først vil jeg svare dig på spørgsmålet om dit overbid og dine skæve tænder i undermunden, som du skriver at du er ked af og er blevet mobbet med i hele din skoletid.
Du skriver at specialisten har sagt, at det ikke er muligt at tilbyde at rette dine tænder. Du skal vide, at når tandlægerne vurderer "nødvendigheden", så tænker de på, om din tandstilling er sådan, at du kan få problemer med tænder eller tandkød i dit voksenliv. Men de tænker ikke specielt på, om der er noget der er skævt, eller om du har overbid. Det betragter tandlægerne ikke nødvendigvis som en sygdom. Og det er kun noget du kan blive syg af, som de skal hjælpe dig med. Jeg tænker, at du bør snakke med din tandlæge om det igen. Det er som regel en god ide at tage dine forældre med. Du kan jo starte med at tage en snak med dine forældre og fortælle dem, hvor ked af det du er og finde ud af om de vil hjælpe dig - altså for eksemepel ved at tage til tandlæge med dig.
Det nemmeste er at snakke med din almindelige tandlæge. I kan også vælge at snakke med den specialtandlæge, der har med bøjlerne at gøre.
Fortæl, hvordan du har det. Og spørg om de kan hjælpe dig. Hvis din tandstilling ikke fejler noget ellers, så vil de formentig ikke rette dine tænder. Men det kan være de kan fortælle dig, hvad der kan gøres, hvis I selv vil betale for det.
Jeg kan forstå, at du forbinder mobberiet i skolen med dit overbid.
Hvad tænker du, at dine skolekammerater ville sige, hvis du en dag mødte op med bøjler på og skal gå med dem i flere år? Vil det så være bøjlerne, de vil drille dig med?
Når jeg spørger dig, så er det fordi jeg tænker, at hvis du slipper af med dit overbid, så kunne det være, at dine kammerater finder noget andet at drille dig med.
Så mit råd til dig er at tænke dig godt om. Hvis dit eneste problem med overbiddet er mobberiet, så er det måske problemet med at du bliver mobbet, du skal tage fat i. Der er mange måder at gøre det på, men jeg tænker at det ikke er en tandlæge, du skal snakke med det om. Det er dine forældre, dine veninder og måske, hvis du er meget ked af det, nogen professionelle rådgivere. Jeg ved at Cyberhus har mange forskellige tilbud om hjælp. Og jeg tænker, at det kan hjælpe meget at tale med nogen om det.
Du er 15 år, skriver du. Måske skal du snart på efterskole eller på gymnasiet. Det betyder måske et farvel til de kammerater der mobber dig.
Men jeg tænker, at det under alle omstændigheder er det rigtige at gå til tandlægerne først og se, om de kan hjælpe dig.
Med hensyn til dine problemer med kæben, så skal du kontakte din tandlæge, hvis du stadig har smerter når du tygger.
Du skriver, at du i et halvt år ikke har kunnet gabe særligt højt op, fordi din kæbe havde sat sig fast.
Den lille bruskskive, der sidder i kæbeleddet er beregnet til at være en slags stødpude i leddet, ligesom brusken mellem ryghvirvlerne og menisken i knæet. Når brusken fungerer som den skal, så kører leddet godt - og du kan gabe uden problemer. Når bruskskiven er gået ud af facon eller har mistet sin evne til at følge med i leddets bevægelser kan det knase, knække eller føles som om noget er kommet i klemme. Og der kan være perioder, hvor du ikke kan gabe eller først kan gabe, når du har bevæget kæben fra side til side. Det er dine tyggemuskler, der går i en form for krampe. Det gør de for at beskytte dit led.Det kan komme efter et slag på kæben, overbelastning ved tandskæren eller mange timers daglig tyggegummitygning, megen spisning af seje / hårde ting, at sove på maven eller sidde meget med hånden under hagen.
Noget af det første, du kunne overveje var jo at ændre vaner, så du ikke generer dine kæbeled unødigt. Altså i en periode at undgå at tygge på hårde og seje ting - som vingummi og tyggegummi. At ændre sovestilling til at sove på siden eller på ryggen.
Den dårlige nyhed er, at det ikke kan kureres. Den gode nyhed er, at det går over. Men at det kan tage lang tid - flere år - før det er helt væk. Og det kan skifte med gode og dårlige perioder.
Behandlingen er dels information om, hvad det er. Dels nogle øvelser, som du kan gøre, for at se om det hjælper dig. Eventuelt smertestillende medicin i de perioder, hvor du har ondt.
Tidligere forslog tandlægerne folk at få en bidskinne. Det gør de stadig, men du skal vide, at en bidskinne ikke kan kurere dig og dit kæbeled. En bidskinne kan nogle gange gøre det værre.
Du kan prøve at google "låsning af kæben", "kæbeledsbesvær" eller andre ord, der passer med dine symptomer og læse nogle af de mange links, du får og på den måde blive klogere på, om der er nogle beskrivelser, der ligner det, du fejler.
Jeg vil helt klart foreslå dig at gå til din tandlæge og fortælle om din smerter, når du tygger. Du kan måske blive henvist til en tandlæge, der har specialiseret sig i kæbeled og bid, det hedder "bidfunktion".
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner
Birgitte