Aseksuel eller normal?
brevkassespørgsmål af
A
16 år
Hej, jeg har aldrig rigtig haft lyst til sex. Ikke fordi jeg er aseksuel (tror jeg), men det fylder bare ikke særlig meget for mig. Jeg har en kæreste, og hun snakker nogle gange om, at hun glæder sig til vores "første gang"(hun er 14 og vi har aftalt at vente til hun er 15). Jeg siger bare ja og nikker, men jeg føler mig faktisk lidt ligeglad – og måske også lidt forkert. Alle snakker om sex, men jeg føler ikke noget. Jeg onanerer men det der med at være intime med en anden er bare ikkeig, tror jeg. Hvad hvis jeg aldrig får lyst? Skal jeg så bare gøre det for hendes skyld? Og er der noget galt med mig, hvis jeg ikke har lyst, når jeg er 16?

Svar:
Kære A.
Først og fremmest, du er rigtig sej for at åbne op om sådan et følsom emne, det kræver ofte styrke at skulle åbne op om. Det, som du beskriver, er faktisk ret almindeligt, også selvom det kan føles, som om “alle andre” har de samme følelser og forventninger til sex, så er det slet ikke tilfældet, tværtimod.
Her er nogle små råd, som du kan overveje og måske reflektere over.
Du er ikke unormal eller forkert.
Mennesker udvikler lyst til sex i meget forskelligt tempo, og nogle oplever den først sent eller måske aldrig, på den måde som andre forventer. Det betyder ikke nødvendigvis, at du er aseksuel, og det betyder heller ikke, at der er noget galt med dig. Seksuel lyst er påvirket af hormoner, livssituation, mental trivsel og personlige grænser, og det er helt normalt, at det ikke fylder meget i dine tanker også selvom du måske føler det burde.
Du skylder ikke nogen sex, heller ikke din kæreste.
Selv hvis hun glæder sig, har du ingen forpligtelse til at gøre det for hendes skyld. Hvis du ikke har lyst, eller ikke føler dig klar, er det et klart tegn til, du skal vente. At gå med til det “for hendes skyld” kan føre til, at du føler ubehag, fortrydelse eller pres, og det kan skade både dit forhold til hende og din egen oplevelse af intimitet.
Din lyst kan ændre sig, eller ikke, og begge dele er okay.
Det kan være, at lysten kommer senere, når du er tryg, ældre, eller i en anden situation. Det kan også være, at du aldrig får den samme interesse for sex som nogle andre. Begge dele er fuldstændig normale variationer af hvordan forskellige mennesker har forskellige seksuelle behov.
Det vigtigste er at være ærlig overfor dig selv, samt også være ærlig og respektfuld over for hende.
Hvis hun taler meget om jeres første gang, og du bare nikker uden at sige noget, så kan det meget nemt ende med misforståelser. Du behøver ikke sige: “Jeg har aldrig lyst,” men du kan fx sige noget i retning af: “Jeg er ikke helt klar til at tænke på det endnu, og jeg vil gerne have, vi tager det i mit tempo også. Jeg forstår godt du glæder dig, men jeg føler mig ikke helt klar endnu. Det har intet med dig at gøre, jeg elsker dig, jeg føler mig bare ikke 100 % klar endnu.”
Det vigtigste er bare at du hviler i dig selv, og din beslutning. Husk ikke at gøre noget fordi du føler det forventes af dig, for som sagt tidligere kan det gøre du får det sværere med sex i fremtiden, og hvis din kæreste virkelig elsker dig, så vil hun forstå dig, og ikke forsøge at presse eller udskamme dig for dine følelser, bare husk at gøre det klar for hende det intet har med hende at gøre. Evt som et alternativ kan i fx bare ligge og putte uden tøj på, og dermed på en anden måde udforske jeres krop. Sex er trodsalt mere end bare penetration-sex, husk det.
Håber mit skriv er en hjælp, og jeg vil sende en masse god energi i din retning.
Med venlig hilsen Kylie.