At arbejde hos bageren..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære Line eller Anne Marie. Det er sådan at jeg arbejder hos bageren. Mit problem er..HVORDAN i hulen kan man holde sig fra alt det usunde mens man er der?! Jeg finder det SÅ utroligt svært, for jeg kan slet ikke kontrolerer det! Jeg spiser utrolig meget når jeg er deroppe (ca. 3 gange om ugen). Selvom jeg har prøvet alt! Jeg har prøvet: - spise mig mæt i sund mad for ikke at kaste mig over det usunde - VIRKER IKKE! - prøvet selv at tage mad med hjemmefra - VIRKER IKKE! - drak vand hvergang jeg var småsulten - VIRKER IKKE! - tygge tyggegummi - VIRKER IKKE! Jeg har nu opgivet og tænkte på at skrive efter hjælp. Jeg kan simpelthen ikke kontrollere mine fristelser! Det kan jeg bare ikke! Jeg får så dårlig samvittighed over det hver eneste gang - specialt nu hvor jeg ikke dyrker så meget motion.. Hvad skal jeg gøre? jeg er helt fortabt! mvh, den afhængige!

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår virkelig godt, at du synes det er vildt frustrerende ikke at kunne holde dig fra fristelserne, men jeg synes faktisk, at du har gjort nogle utrolig gode forsøg.
Det er desværre sådan med fristelser, at jo mere man "forbyder" sig selv dem, jo mere fristende bliver de. Så mit råd til dig vil være at give dig selv lov til at spise bagerbrød/kager engang imellem fx. vælge en vagt i løbet af ugen hvor du må spise lige det du har lyst til. De andre vagter, kan du måske nøjes med at spise rugbrød eller andet grovbrød.
Noget andet jeg vil råde dig til er at prøve at glemme den dårlige samvittighed. Det er uden tvivl nemmere sagt end gjort, men det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvor den dårlig samvittighed plager én hele tiden. Det skulle jo helst være sådan at du kan nyde brødet/kagen når du vælger at spise det :)
Jeg håber at rådene hjælper lidt, men det er en utrolig svært ting at ændre, så jeg du må endelig give det lidt tid.
Mange hilsner
Anne Marie