Appetitdæmpende
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Haløjsa :) Jeg ved, at bananer og mælk f.eks. fremkalder en kemisk reaktion i hjernen som hjælper den med at producere et stof der gør vi lettere kan falde i søvn, så nu vil jeg lige spørge om der findes fødevarer/drikkevare som kan virke som appetitdæmpende ? Jeg har bestilt nogle slankepiller som ikke er helt lovlige, men de har eftersigende en appeitdæmpende effekt - men hvis der nu findes ting som ikke er så skadelige for kroppen som disse piller ville det jo være klart at fortrække, så mon du ved om der findes sådan noget? :) Kærlig hilsen Anja

Svar:
Hej Anja.
Det virker til at du har sat dig godt ind i hvordan fødevarer kan virke på kroppen. Så vidt jeg ved (og har kunnet søge mig frem til) findes der ikke nogle fødevarer der kan hjælpe til at dæmpe éns appetit.
Tilgengæld kan jeg give dig nogle tips til hvordan man bliver "hurtigt" mæt og holder sulten væk længere.
Et tip til at blive "hurtigt" mæt er hvordan man sammensætter sin mad. Det handler om at sammenmsætte maden så den indeholder de fem smage surt, sødt, salt, bittert og umami (kød/proteinsmag). Ved at sørge for at alle smagene er i maden, skulle lysten til bagefter at spise fx. slik bliver mindre end hvis maden ikke indeholder noget sødt.
En måde at holde sulten væk er, at sørge for at spise brød, pasta osv. med mange kostfibre. Det tager nemlig længere tid for kroppen at nedbryde end fx. lyst brød og sukker.
Jeg håber det er okay at jeg kommer med en lille kommentar til pillerne du har bestilt. Du skriver nemlig til at du selv er opmærksom på at pillerne muligvis ikke er sunde for kroppen, og at det måske er derfor de ikke er lovlige på det danske marked. Så på mig lyder det som om du skal lytte til din egen sunde fornuft og lade pillerne ligge :)
Jeg håber du kan bruge rådene.
Mange hilsner
Anne Marie