Angst og overtænkning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg har over en længere periode langsomt begyndt at overtænke alt. Det er værst efter at jeg har været ude at drikke mig fuld med mine venner. Jeg har læst at alkohol godt kan trigge angst, men ved ikke om det er rigtigt? Men i det hele taget overtænker jeg alt i løbet af en dag, ligefra hvad folk tænker om mig, samtaler jeg tidligere har haft og samtaler der ingen gang er sket. Jeg får det varmt, hjertet banker hurtigt og bliver ofte ked af det.
Hvad kan jeg gøre ved det, og er det en form for angst?

Svar:
Hej du
Tak for dit brev. Det lyder ikke så rart, at du er begyndt at overtænke alting. Du spørger om din overtænkning kan skyldes en form for angst og om alkohol kan trigge angst.
Som jeg forstår dit brev, har du allerede gjort dig nogle tanker omkring, at din overtænkning kan være relateret til angst. Det er rigtigt, at nogle af de mest almindelige, kropslige symptomer på angst, kan være at hjertet banker hurtigt, at man sveder, ryster samt oplever trykken for brystet. Psykiske symptomer kan blandt andet være overtænkning og mental uro. Angst er tæt forbundet med stresspåvirkning - angst er en naturlig reaktion på oplevet fare, og hvis man er i en stresstilstand gennem længere tid, kan hjernen sommetider reagere med angst, da man gennem længere tid har haft en konstant "oplevelse af fare" De fysiske og psykiske "symptomer" du oplever, kan meget vel være en form for angst. Jeg kan ikke sige med sikkerhed her, om det er angst du oplever, men det er en mulighed. Hvis du synes det giver mening, kan du prøve at tænke over, om der på det seneste er sket noget i dit liv, som du kan have oplevet som stressende, og som kan have været medvirkende til at du pludselig er begyndt at overtænke alting og have hjertebanken osv. Det er ikke sikkert at det er noget bestemt i dit liv, som ligger til grund for det. Nogle gange kan det også opstå som en del af ens udvikling. Måske er du på det seneste begyndt at være mere opmærksom på dine omgivelser og på hvad andre synes om dig - dette er helt normalt, når man er i din alder. Dine beskrivelser af, at dit hjerte banker hurtigt og du får det varmt, kan også være et tegn på nervøsitet. Har du lagt mærke til, om det sker, på nogle bestemte tidspunkter? Hvis nu det ofte sker i situationer der minder om hinanden, kan det måske nærmere skyldes nervøsitet for den specifikke situation, end angst. Det kan være svært at sige, om der er tale om det ene eller det andet. Hvis du gerne vil gå mere i dybden med, om det er angst du oplever, kan du overveje at snakke med din læge, som måske kan henvise dig videre til en psykolog. Under alle omstændigheder, synes jeg du skal prøve at tale med nogle omkring hvordan du har det, for det er ikke rart at gå og have det sådan.
Et af de råd jeg kan give dig, ift. overtænkning, er at du prøver at flytte fokus fra de negative tanker og grublerierne. Hvis du tager dig selv i at overtænke og gruble, kan du prøve at flytte fokus på noget fysisk i dine omgivelser - du kan altså prøve at flytte fokus udad, til omgivelserne, i stedet for indad. Du kan eksempelvis prøve at lytte om du kan høre nogle biler køre forbi, et ur der tikker eller fugle der fløjter - have fokus på lydene, der hvor du befinder dig. En anden mulighed er, at du prøver at meditere eller dyrke mindfulness. Her har du også fokus på at kontrollere dine tanker, men bare ved at vende fokus indad i stedet. Det kan eksempelvis være ved at ligge dig ned og være helt afslappet, samtidig med at du prøver at lade helt være med at tænke på noget. Du kan også finde meditationsvideoer mod overtænkning, eksempelvis på Youtube. En tredje mulighed er, at begynde at dyrke en form for motion - det behøves ikke være noget vildt, det kan også være gåture. Det vigtigste er, at det får fokus væk fra de mange negative tanker. Hvis du har mod på det, kan du også prøve at skrive dine negative tanker ned. Hvis du prøver at skrive dem ned, kan det være at du kan se et mønster i tankerne - måske opdager du, at de ofte er centreret omkring noget bestemt, eller at der er nogle bestemte ting der trigger dem. Dette kan også være en hjælp, til at prøve at styre tankerne og undgå de negative tanker.
Du spørger også om alkohol kan trigge angst. Hvis man har tømmermænd, vil jeg mene, at det godt kan trigge angst og gøre overtænkning værre - det kan godt skyldes alkoholen, men det kan også tænkes at træthed, eller det at man måske er kommet sent i seng, kan spille en rolle. Det kan også være en kombination af de to.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du kommer overtænkningen til livs.
Mange hilsner
Nanna