Analsex
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej cyberhus
jeg har en dejlig kæreste som jeg har været sammen med i 3 år. Vi har snakket om at vi godt kunne tænke os at eksperimentere med analsex. min kæreste prøvede på et tidspunkt to gange at stikke sin penis i endetarmen men det gjorde bare rigtig ondt. Tror måske det var fordi vi ikke brugte glidecreme. Det der dog holder mig lidt tilbage er at jeg er sindsygt bange for st den der ringmuskel sprænger. Men går udefra det er noget der sker sjældent? Og hvordan undgår man det? Og hvad er det vigtigste ved analsex hvis det skal blive en god oplevelse for begge partnere? Og hvad med hygiejnen og skal jeg bruge kondom når jeg har har en fast kæreste?

Svar:
Kære du
Det er rigtig godt du spørger, når du er bekymret. Analsex kræver lidt forberedelse, hvis det skal være en god oplevelse, som I også har erfaret.
Når I ikke har benyttet glidecreme, når I tidligere har forsøgt, kan jeg godt forstå, at det har været smertefuldt. For de fleste er glidecreme en absolut nødvendighed. Det kan I købe på apoteket.
Risikoen for direkte at sprænge sin ringmuskel er ikke særlig stor. Nogle oplever at overstrække musklen, men den kan efterfølgende trække sig sammen igen. Men hvis man går stille og roligt frem, og stopper, hvis det gør ondt, så kan man sagtens have analsex på en tryg og sikker måde.
I forhold til hygiejne er kondom ikke nødvendigt, men det kan godt være en god idé. Særligt hvis din kæreste trækker sig ud, og I umiddelbart efter analsex har vaginalt samleje. Du kan nemlig godt risikere en infektion, hvis der kommer bakterier fra tarmen op i skeden. Det kan enten afhjælpes ved at bruge kondom analt, som så kan tages af, inden I skifter til vaginalt samleje. En anden mulighed er selvfølgelig at undlade at have vaginalt samleje umiddelbart efter at din kæreste trækker dig ud af endetarmen. Kondom kan også være en fordel, hvis din kæreste skulle være så uheldig at have en rift på penis.
Mange planlægger analt samleje, så de kan gå på toilet og tømme sig ud, forud for samleje. Nogle har det bedst med at lave et lavement, så mest muligt afførings rester er skyllet ud af tarmen. Det kan gøres på forskellige måder, og det kan de også hjælpe med på apoteket.
En garanti for at der ikke kommer rester af afføring med ud under analsex kan man ikke stille. Det er selvfølgelig noget man lige skal tale om inden, og skulle det ske, kan det jo nemt løses med et hurtigt bad efterfølgende.
God forberedelse er godt, men det vigtigste er at I lytter til hinanden og går stille og roligt frem. Så kan I afprøve analsex på en god og tryg måde.
Mange hilsner Julie