Alt er kaos indeni

brevkassespørgsmål

Alt er kaos indeni

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 4 år 7 måneder siden

Hej

Sagen er den, at jeg har fundet en helt fantastisk fyr, som behandler mig bedre end jeg nogensinde er blevet behandlet af andre fyre. Han gør mig virkelig glad og tryg, og jeg har det bare rigtig godt i hans selskab. Men alligevel føler jeg mig kaotisk indeni. Jeg havde en ekskæreste som viste sig at have været mig utro med rigtig rigtig mange piger, og samtidig skød skylden på mig og fortalte mig, at det var min egen skyld, at han havde gjort som han gjorde. Selvfølgelig ved jeg, at det ikke er sandt, men den utroskab og den måde fyren havde behandlet mig på gennem vores forhold (da han var meget aggressiv og egentlig begik psykisk vold mod mig), har alligevel sat spor inde i mig, og hver gang jeg efterfølgende har forsøgt at finde en fyr, har jeg på en eller anden måde formået at ødelægge det igen. Jeg er simpelthen for usikker på fyre og selvom jeg føler, at jeg stoler på dem, så gør jeg det alligevel ikke - for tænk nu hvis fyren også er utro?
Nu står jeg jo så med en fyr, som virkelig vil mig det bedste og som er der for mig og forstår, hvad jeg har været igennem. Men alligevel behandler jeg ham ind imellem som lort. Han har ikke gjort en eneste ting, som har gjort, at jeg skulle blive sur på ham eller usikker, men jeg formår stadig at finde en grund og blive sur på ham, og ende med at sige, at 'det er slut'. Men jeg mener det jo ikke, og det gør også ondt på mig, at jeg sårer ham på den måde, for det har jeg ikke lyst til... jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal kontrollere det. Jeg bliver så hurtigt sur over små ting og jeg ved, at jeg overreagerer, men i øjeblikket kan jeg ikke styre det.
Og så lige det med utroskab - han kunne jo ALDRIG finde på at være mig utro, det ved jeg, fordi jeg kan mærke det og fordi jeg stoler på ham. Men alligevel stiller jeg ham tit spørgsmål angående utroskab og om der er nogen, som har forsøgt at lægge an på ham (fx hvis han er i byen) og om han afviste osv., eller så bliver jeg en smule usikker, hvis jeg ser en tilfældig pige på hans snapchat, for efter at køre det op til et problem og spørge om han er mig utro. Og jeg ved jo, at han synes det er træls - og jeg synes også det er træls .... Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre, jeg vil bare gerne lære at kontrollere mine følelser og ikke blive så nemt usikker og ikke tro, at han er mig utro eller andet...
Hvad kan jeg gøre?...

Mvh. den kaotiske pige...

Svar:

Kære kaotiske pige,

Når man, som dig, har oplevet utroskab kan det være enormt svært at stole på andre igen. Man føler sig konstant skeptisk, og har brug for hele tiden at spørge - også selvom man inderst inde godt kender svaret.

Selvom det er træls for jer begge to, og selvom du egentlig ikke har lyst til at opføre dig som du gør, så er din adfærd et tegn på, at du er blevet såret tidligere, og at du nu prøver at passe på dig selv, så du ikke bliver såret igen. Din reaktion og din adfærd er derfor helt naturlig og på mange måder sund. Problemet er dog, at det let kan tage overhånd, og begynde at gå ud over det nye forhold, fordi det giver indtrykket af, at du ikke stoler på din kæreste, og fordi ingen kan holde til konstant at blive udspurgt på den måde. Jeg fornemmer, at det er det du er bange for er ved at ske.

Når man har været udsat for beskyldninger og psykisk vold på den måde du har, er det med til at nedbryde én psykisk. Og det kan tage mange år at bive sig selv igen, og at kunne begynde at stole på andre igen. Derfor tænker jeg, at det bedste du kan gøre for dig selv, er at give dig selv tid. Vær tålmodig og giv dig selv tid og ro til at bearbejde det du har oplevet, og til at turde begynde at stole på andre igen.

Din kæreste lyder til at være meget sød og forstående, og jeg tænker derfor, at du med fordel kan bruge ham som støtte i din proces. Tal med ham om, hvad der foregår inden i dig. Fortæl ham om hvad du oplever, og hvorfor du har behov for at stille de samme spørgsmål igen og igen. Jo mere gennemsigtig du er, des lettere vil det være for ham at være i, des bedre vil han kunne forstå dig, og des større støtte vil han kunne give dig.

Når man skal lære at stole på andre igen, er man nødt til at turde være sårbar over for dem. Det kan være enormt svært i sig selv, og når man har oplevet det som du har oplevet, så bliver det ikke nemmere. Men hvis du skal lære at stole på din kæreste - sådan rigtigt stole på ham, hvor du ikke har behov for hele tiden at spørge om utroskab - så er du nødt til at give ham en chance for at bevise over for dig, at han er til at stole på. Det er ikke sikkert, at du er klar til det endnu, for det kan tage rigtig lang tid at blive klar til. Men her kan det igen hjælpe at være gennemsigtig; hvis du fortæller din kæreste, at du rigtig gerne vil øve dig på at være sårbar og på at stole på ham, så vil jeg tro, at han vil være forstående og tålmodig, og vil gøre hvad han kan for at hjælpe dig igennem processen.

Der er nemlig intet galt med dig og med den måde du reagerer på - det er helt naturligt. Det tager tid at komme sig oven på den slags oplevelser som du har haft, og det er vigtigt, at både du og din kæreste giver dig den tid, og tager det stille og roligt.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål