Alt, alt for lange kønslæber
brevkassespørgsmål af
teenage pige
14 år
Hej cyberhus! Jeg synes min krop har udviklet sig megauheldigt her i pupertet. Fx er mine kønslæber vokset sygt meget så de bare hænger og slasker som to vildt lange flapper forneden. Det er virkelig grimt! Hvis nu jeg skal have have en soveaftale med en veninde eller jeg engang skal være sammen med en kæreste er det så måske en god ide at advare på forhånd at jeg altså er sygt grim forneden så personen ikke blir vildt forskrækket? Eller hvad tænker i?

Svar:
Hej Teenage pige!
Tusind tak for dit brev. Først vil jeg lige svare meget kort på dit spørgsmål:
Nej, jeg synes bestemt ikke, du skal eller på nogen måde behøver at advare nogen på forhånd.
Hvis du en dag har en kæreste eller er intim med nogen, så kommer den person med meget stor sandsynlighed til at være langt mere optaget af dig end af længden på dine kønslæber. Faktisk er jeg ret overbevist om, at de ikke vil lægge mærke til, at noget på nogen måde skulle være ”forkert” eller ”anderledes”.
Når mennesker er forelskede, tiltrukket af hinanden eller bare glade for at være tæt på hinanden, er de sjældent i gang med at lave en detaljeret vurdering af hinandens kropsdele. De er typisk meget mere optaget af nærhed, følelser, nervøsitet, spænding og alt det andet, der følger med. Faktisk tror jeg, at det her er en af de ting, vi ofte tænker meget mere over ved os selv, end andre gør.
Dog kan jeg mærke at jeg bliver lidt nysgerrig, når du skriver at de er ”sygt grimme”. Grimme sammenlignet med hvad og hvem?
Hvad er det billede, du holder din egen krop op imod?
Du er 14 år, og din krop er stadig midt i en kæmpe udvikling. Puberteten er ikke sådan et projekt, hvor kroppen bygger alting færdigt på én gang. Nogle ting udvikler sig tidligt, andre sent. Nogle får bryster først. Nogle får hofter først. Nogle vokser pludselig ti centimeter på et år og ser lidt "uproportionerede" ud i en periode. Et ben kan endda vokse lidt hurtigere end det andet i en periode! Og det samme gælder altså også for kønslæber.
Det kan sagtens være, at de har udviklet sig tidligere end nogle af de andre ting på din krop, og at proportionerne ændrer sig med tiden. Men selv hvis de ikke gør, så er der faktisk enormt stor variation i, hvordan kønsorganer ser ud. Og som jeg skrev tidligere, så er det ikke noget nogen kommer til at tænke dårligt om dig for.
Nogle har små indre kønslæber. Nogle har store. Nogle er symmetriske. Nogle er ikke. Nogle stikker tydeligt ud. Andre gør ikke. Og jeg lover at det hele er helt normalt.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om noget af det du mærker, måske handler mindre om dine kønslæber og mere om den fælde, som rigtig mange af os falder i: At vi finder én bestemt version af, hvordan en krop "burde" se ud, og så bruger vi den som målestok for os selv.
Problemet er bare, at menneskekroppe ikke er standardmodeller. De er forskellige. Men fordi vi bruger langt mere tid på at se på vores egen nøgne krop end andres, opdager vi slet ikke at alle er forskellige. Vi kommer så ofte til at være vores egen største kritiker, at det næsten er lige meget hvordan vi ser ud.
Hvis du tænker at nu bliver jeg måske lige lidt for ”vi skal acceptere os selv som vi er” agtig, og at du har hørt den for mange gange, så lad mig komme med et andet perspektiv.
Kønslæber har en vigtig funktion. De er med til at beskytte de indre dele af underlivet mod friktion, bakterier og irritation. De fungerer som en barriere eller et skjold. Så… gør det virkelig noget at have et stort skjold som holder dig sund? Jeg synes bare det lyder fedt!
De bedste hilsner
Juni fra Cyberhus