Alkoholfri øl

brevkassespørgsmål

Alkoholfri øl

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Må man godt købe alkohalfri øl når man er under 16?

Svar:

Hej med dig.

Det er et rigtig godt spørgsmål, du kommer med. Jeg skal forsøge at svare på det så godt, jeg kan.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om de præcise regler for, om børn under 16 år må købe alkoholfri øl. Det er nemlig sådan, at alkoholfri øl faktisk oftest ikke er helt alkoholfrit. Der må være op til 0,5 % alkohol i. Det er dog ikke særlig meget alkohol og ikke noget, som du vil kunne mærke eller blive fuld af. Derfor tror jeg ikke, at du vil blive afvist i at ville købe alkoholfri øl i en butik. Men det kan selvfølgelig godt være, at ekspedienten vil tænke, at der er alkohol i og derfor ikke vil sælge det til dig. Her vil mit råd være, at hvis du vil købe alkoholfrit, så spørg i butikken, om det er okay, selvom du er under 16 år. Hvis du ikke har mod på det, kan du også blot forsøge at købe det og se om der bliver sagt noget til det. Hvis de så siger noget, kan du jo fortælle, at du troede, at det var okay, fordi der står, at det er uden alkohol.

Uanset om du vælger at forsøge denne metode eller ikke, så vil jeg råde dig til at snakke med dine forældre om det. Vil de være okay med, at du drikker alkohol, selvom det ikke er særlig meget? Grunden til at reglerne siger, at børn ikke må drikke, skyldes, at det påvirker udviklingen at starte med at drikke i en ung alder. Dine forældre kan måske også have bekymringer for, om du kun har lyst til at drikke alkoholfrit for at kunne lære at drikke øl. Derfor synes jeg, at det er en rigtig god idé at snakke med dem om det. Måske er de rigtig forstående og måske er de selv i tvivl om, hvad de synes og derfor gerne lige vil undersøge det. Det kan ihvertfald gøre sådan, at I ikke skal have en diskussion om det senere, hvis de ser, at du drikker alkoholfri øl og misforstår, så de tror, at du drikker øl.

Uanset hvad så var det rigtig fint, at du lige skrev herind og ville høre, hvordan det forholder sig. Jeg håber, at du kan bruge svaret.

Med venlig hilsen
Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål