Alkohol regler i udlandet (italien)
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus,
jeg skal til italien med nogle venner her til sommer, og da vi kommer derned er jeg stadig kun 16.  jeg har læst at man skal være 18 for at drikke i italien, men siden jeg kommer fra Danmark- må jeg så gerne drikke dernede?

Svar:
Hej Anonym
Jeg kender ikke de præcise love i Italien, men umiddelbart kan jeg ikke finde nogle der siger noget om hvor gammel man skal være før man må drikke. Der er regler om hvor gammel man skal være før man kan købe alkohol og det ser ud til at være 16 år.
Men regler og love gælder alle der opholder sig i landet, ligesom det også gør i andre lande. Så lige meget hvor du er fra, skal du overholde alle Italiens love, på samme måde som Italienere skal, så længe du opholder dig i Italien.
Selv om der skulle være en lov der siger at man må købe alkohol som 16-årig, kan der sagtens være hoteller, barer og restaurenter og supermarkeder, der ikke vil sælge til unge under 18 år, og det har de lov til selv at bestemme.
Jeg tænker du kan prøve at kontakte det det hotel du skal bo på, eller det rejsebureau du benytter og spørge dem ind til reglerne. De ved garanteret meget mere om, hvordan det fungerer i praksis.
God tur :) Susan