Alkohol og alder
brevkassespørgsmål af
Alba
16 år
Hej med jer. Mine forældre lader min lillebror på 13 år drikke alkohol, og han har allerede været fuld flere gange. Han er ikke særlig stor/udviklet af sin alder. Han har haft så slemme tømmermænd at han ikke har kunne komme i skole dagen efter et par gange. Jeg er bekymret for ham og har snakket med min mor om at det er for tidligt, men hun siger bare, at det er der mange der gør, og at hun ikke vil/kan nægte ham at drikke. De køber selv alkohol til ham nogle gange og ellers tager han bare hvad vi har herhjemme, og han får aldrig at vide at han skal lade være. Jeg kunne derfor godt tænke mig om det egentligt er lovligt for forældre at give deres mindreårig børn alkohol? Jeg forstår virkelig ikke hvis det er lovligt, når man skal være 16 for at købe det. Hilsen Alba

Svar:
Hej Alba
Dit brevkassespørgsmål vidner om, hvor meget du bekymrer dig om din lillebror. Jeg er helt sikker på, at din lillebror må være meget glad for at have en så omsorgsfuld storesøster som dig. Og at dine forældre må være stolte af dig og den ansvarsbevidsthed, du udviser i en alder af blot 16 år! Der er ingen tvivl om, at der er god grund til din bekymring, og jeg er glad for, at du har mod på at dele den med mig her i brevkassen.
Det er sådan i Danmark, at alle forældre har ansvaret for deres børn, til børnene er 18 år gamle. Det betyder, at det er ens forældre, som bestemmer, om man må drikke eller ej og hvor meget, også selvom man skal være 16 år for at købe alkohol. Derfor er det også forkert, når din mor siger, at hun ikke kan nægte din lillebror at drikke - for det kan i princippet hun godt. Men det kan være rigtigt svært som forælder at sætte grænser for sine børn. Man kan for eksempel være bange for, om barnet vil føle sig udenfor, blive mobbet, eller om barnet vil gøre tingene i smug uden forældrenes viden om det. Det kan gøre, at nogle forældre hellere vil tillade det i håbet om, at det vil være mere gavnligt end skadeligt for barnet, eller at de så bedre kan være med til at kontrollere hans forbrug.
Når det så er sagt, så er det under alle omstændigheder ikke hensigtsmæssigt, at en dreng på 13 år drikker sig fuld med sine forældres accept. Faktisk skal børn og unge under 18 år helst slet ikke indtage alkohol ifølge Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer (dem kan du se her). Og derfor er der ingen tvivl om, at det er vigtigt, at nogen tager en snak med dine forældre om, hvad der er normal  og hensigtsmæssig alkoholkultur for unge drenge på 13 år.
Jeg synes imidlertid ikke, at det er en samtale, som du skal have ansvaret for at tage med dine forældre. Det kan være rigtigt sårbart for forældre at blive konfronteret med den måde, de opdrager deres børn på. Og den krydsild synes jeg, du skal skåne dig selv og dit forhold til dine forældre for. I stedet synes jeg, at du skal opfordre dine forældre til at tage kontakt til skolens sundhedsplejerske eller jeres læge, som kan oplyse dine forældre om, hvad der er myter og fakta når det kommer til unges alkoholkultur. De kan også rådgive dine forældre om, hvordan de kan skabe grænser for din lillebror på en omsorgsfuld måde, så det måske ikke føles som strenge regler for ham - og så det ikke skaber konflikt mellem ham og dine forældre. Dine forældre kan også ringe til ForældreTelefonen anonymt, hvis andet er for grænseoverskridende for dem lige nu.
Det kan også være, at der er et generelt problem med alkoholkulturen i din brors klasse. I nogle klasser ser man, at druk bliver til en aktivitet, som skaber fællesskab og sammenhold på samme måde, som det at spille spil eller dyrke sport sammen gør. I det tilfælde vil det være en rigtigt god idé for dine forældre at kontakte lærerne i din lillebrors klasse, så eleverne kan lære, at man kan lave mange andre ting sammen end at drikke sig fulde. Det kan også være, at der skal laves aftaler på tværs af klassen omkring alkohol.
Du kan også opfordre dine forældre til at læse denne pjece fra Sundhedsstyrelsen omkring unges alkoholkultur i grundskolen. De skal dog være opmærksomme på, at pjecen er fra 2011, og at anbefalingerne har ændret sig siden da. Desuden drikker unge også mindre nu end den gang, så nogle af tallene er måske ikke helt rigtige længere. Dine forældre kan også klikke sig igennem en masse materiale på alkoholdialog.dk, som handler om, hvordan man skaber en god alkoholkultur.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag. Du er meget velkommen til at skrive herind igen eller i SMS rådgivningen, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
Marie