Aldrig mere sex mellen os
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Vi er to gode venner som går i seng sammen, men når vi er færdige bestemmer vi os for at det ikke skal ske igen. Men problemet er, at når der er gået en uges tid, mødes vi igen og går i seng sammen, det vi vi gerne stoppe helt med. Vi er enige om at vi ikke vil være bøsser. Hvordan stopper vi det?

Svar:
Kæreste jer
Hvor er det godt du/I skriver, for der er noget meget vigtigt i det, I beskriver at opleve. Du skriver i brevet, at I er to gode venner, der har sex med hinanden, hvorefter I fælles beslutter at det ikke skal ske igen. Det, I beskriver som jeres problem, er så, at I ender med at have sex med hinanden igen. I skriver også, at I er enige om, at I ikke vil være bøsser.
Seksuel lyst er noget, der helt naturligt opstår hos langt de fleste mennesker, og det kan være ret svært at finde en grund til, hvorfor man tænder på én ting fremfor en anden. Nogle tænder på høje mennesker, andre på lave, nogle tænder på nogle bestemte karaktertræk, og andre på et glimt i øjet. Nogle tænder på mænd, nogle kvinder, nogle på mennesker og ikke køn. Ligegyldig hvad man tænder på, så tyder det på, at det er stort set ude af ens egen kontrol, hvad man tiltrækkes af. På samme måde som man ikke kan styre, hvem man forelsker sig i, kan man altså heller ikke selv bestemme, hvem man føler en seksuel lyst til. De fleste mennesker oplever nok i løbet af deres liv at møde et menneske, som de af en eller anden årsag ikke ønsker at have en relation med, men simpelthen er så tiltrukkede af, at de har sex med personen alligevel. Den slags relation kan være ret svær at komme ud af, netop fordi den seksuelle tiltrækning kan være så overvældende og ude af ens kontrol, at man simpelthen kan føle, at man bare ikke kan modstå denne person. Nogle gange kan den seksuelle lyst næsten blive stærkere, jo mere man kæmper imod den. Måske det også er det, I oplever?
Jeg kan mærke, at jeg bliver lidt ramt af det, I skriver om, at I har besluttet jer for, at I ikke vil bøsser. Jeg tænker på, hvorfor det mon er? Hvordan det mon kan være, at I ikke vil det? Seksualiteten kan betyde meget for ens identitetsfølelse, og det er meget forskelligt, hvor sikker man er på den, og hvor meget den fylder. Nogle ved hvad de er til, når de er 5 år, andre føler det først når de er 40. Det kan være en stor ting at skulle acceptere om én selv, det kan faktisk være svært at erkende, at man er noget andet end det, man måske havde regnet med at være. Men for de fleste er det et rart skridt at tage at acceptere overfor sig selv og vise til verden, at man for eksempel er homoseksuel. Der er ingen seksualitet der er rigtig eller forkert, og ligegyldig hvor meget man gerne ville, så kan man ikke selv styre sin seksualitet. Man kan bruge hele sit liv på at prøve at undertrykke den side af én, men den mulighed vil ofte medføre ulykkelighed, fordi man ikke er sig selv. Man kan også bruge sit liv på at udforske og undersøge sin seksualitet, hvilket oftest vil føre til den gode kærlighed, fordi man er sig selv. Elsker og accepterer man sig selv, vil andre for det meste også gøre det. Men det starter oftest med én selv.
Man kan ikke ændre sin seksualitet, og jeg håber virkelig, at I kan elske jer selv, som dem I er. I er gode præcis som I er, og I fortjener kærlighed. Der er intet forkert i at være homoseksuel, og derfor er der heller intet forkert i det, I gør. Held og lykke med det!
Sophie