Aldersforskel

brevkassespørgsmål

Aldersforskel

brevkassespørgsmål af
Ida
13 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige på 13 år.. jeg skriver rigtigt meget med min træner, M, på 17.. Vi har i en periode på snart 2 år skrevet frækt og sendt billeder. jeg har det virkelig godt med det, og føler af jeg kan stole 110% på ham. Han er bare så sød og forstående. jeg ser ham hver dag, og har lyst til ham.. Og jeg ved at han har det på samme måde. Jeg skal meget snart til et stævne, hvor M også skal med. Vi har skrevet lidt om det, og aftalt at vi måske kunne finde ud af at lave lidt frækt sammen. Altså ikke sex, men bare bj eller sådan noget. Så mit første spørgmål er, er det lovligt? og igen, han er sød og forstående, og vi har snakket ret meget om, at det hele ville være meget nemmere, hvis vi var på samme alder. Så kunne vi jo tage hjem til hinanden efter skole, og derefter tage til træning sammen. Her idag, kom det på banen at om 19 måneder, kunne vi jo have sex, lovligt, da jeg ville være 15 på daværende tidspunkt, og han 19. Ved min mor er meget glad for ham, men hun ved selvfølgelig ikke at vi snapper som vi gør. men hun sagde i bilen at når jeg blev 15 måtte jeg godt blive kærester med ham.. hans mor har heller ingen problemer med det, så længe det er lovligt. men ingen af mig og M har følelser for hinanden, så vi har aftalt at vi bare skal være venner med fordele. Så mit andet, og sidste spørgsmål er følgende : er det lovligt når han er 19, og jeg ville være 15, hvis vi havde sex, da han jo er over 18, og jeg er under, selvom jeg er over den seksuelle lavalder som er 15.? igen, stoler 110% på ham, og føler mig tryg i hans selvskab, føler mig klar osv. og er sikker på, at jeg ikke ville fortryde, hvis han tog min mødom. på forhånd tak. Mvh Ida :)

Svar:

Hej Ida.

Jeg vil springe direkte til dine spørgsmål. Det er ikke lovligt, hvis din træner og dig laver noget seksuelt sammen når du er 13 år, selvom det ikke er sex, men "bare" blowjobs og lignende. Der står nemlig i loven paragraf 222, at "Ethvert seksuelt forhold til et barn under 15 år er en kriminel handling og er strafbart". Og ligeledes vil det heller ikke være lovligt at have sex eller lave andet seksuelt med ham, når du bliver 15 år, da M er din træner, hvilket gør, at han har en "særlig betroet position" i forhold til dig. Der skal du faktisk være 18 år, før at det bliver lovligt.

Du skriver selv, at du er meget tryg ved din træner og har lyst til ham. Det er helt naturligt, når man begynder at blive lidt ældre, at man bliver mere nysgerrig på det seksuelle, og det kan være meget fascinerende med lidt ældre fyre, da de måske er mere erfarne. Men jeg må indrømme, at det bekymrer mig, at din træner har været 15 år og nok gået i 9. klasse, hvor du har været 11 år, da I begyndte at skrive og snappe frækt sammen. Det er ikke almindeligt for drenge i den alder at interessere sig for piger, der er væsentlig yngre end dem selv. Det er meget vigtigt for mig at understrege, at du ikke har gjort noget galt, men jeg synes, at han, som din træner, har et ansvar som han har svigtet ved at indlede noget seksuelt med dig ved at skrive til dig som han gør. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at se det på den måde, nu hvor I kender hinanden godt, og du føler dig helt tryg ved ham. Men set udefra så synes jeg, at det han har gjort og stadig gør, når han snapper frækt med dig og foreslår at I kan være venner med fordele, er helt forkert.

Så selvom jeg godt kan forstå, hvis det kan være svært at skulle sige fra overfor ham, når du faktisk har lyst til ham, og måske ikke kan se noget galt i det I gør, fordi du selv har lyst, så vil jeg virkelig anbefale dig at passe rigtig godt på dig selv og ikke gøre noget, som du måske kan fortryde senere - selvom det måske ikke er sådan, du har det nu. En ting er nemlig at skrive og snappe frækt, en anden ting er at gøre de ting, man skriver om i virkeligheden. Sex er meget intimt, og det kan hurtigt blive grænseoverskridende, og det kan få konsekvenser for en i lang tid, hvis man gør noget, som man ikke er klar til. Jeg får også lyst til at fortælle, at i Danmark er de fleste unge 16 år når de har sex førte gang. Der er helt sikkert forskel på, hvornår man føler sig klar til at have sex, og der er intet unaturligt i, at du har lyst til at have sex nu. Men jeg synes, at du skal passe på dig selv og ikke skynde dig ud i noget.

Det var sikkert ikke det svar, som du håbede på at høre, men jeg håber alligevel, at du vil tænke over dit forhold til din træner, og jeg vil virkelig anbefale dig ikke at lave noget seksuelt med ham. Du er meget velkommen i vores chat, hvis du har brug for at snakke lidt mere om dit forhold til ham.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål