Sexuellelavalder
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyberhus
Jeg har et spørgsmål omkring sen sexuellelav alder?
jeg er 15 år gammel og der er hende her pigen som er 13 vi er nærmest kærester men mig og hende har længe snakket om at have sex problemet er bare at ja hun er "kun" 13 og jeg er 15 og den sexuelleoavalder ligger jo på 15 men hvad sker der/sker der noget hvis vi havde og må vi stadig gerne have sex hvis vi begge har givet sammentygge eller kan jeg stadig blive straffet for at have sex med en 13'årig?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Hvor er det godt og ansvarsfuldt af dig at være undersøgende på, hvad lovgivningen egentlig siger, når du ved, at der er noget, man skal være opmærksom på. Det er nemlig helt rigtigt, at den seksuelle lavalder her i Danmark er fastsat til 15 år, hvilket betyder at det er ulovligt for en på 15 år, at have sex med en under 15 år. Denne lov er lavet for, at beskytte børn og unge mod at blive udnyttet af voksne personer. Det betyder dog ikke, at man ikke må have, sex selvom man ikke er fyldt 15 år endnu. Det må man gerne, hvis begge parter er enige og har lyst til hinanden (det gælder selvfølgelig altid uanset alder).
Med andre ord: du og din kæreste må gerne have sex, hvis I begge har lyst til det med hinanden. Det er yderst sjældent, at en ung som er over 15 år bliver straffet for at have sex med sin yngre kæreste. Især ikke hvis aldersforskellen er meget lille, som den er i jeres tilfælde.
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du og din kæreste får talt sammen, inden I har sex. Det vil være en god idé at forventingsafstemme. Hvad har du lyst til? Hvad har din kæreste lyst til - og måske vigtigst, er der noget ingen af jer på nogen måder har lyst til? Måske I med fordel også kan snakke om, at man altid kan stoppe, hvis man pludselig ikke har lyst alligevel, så én af jer ikke føler, at I skal fortsætte, bare fordi I nu er startet. Derudover kan I snakke om, om der er noget nogen af jer er utyg ved? Hvis det er jeres første gang, hvordan kan I så bedst støtte hinanden? Hvis en af jer har erfaring, hvordan kan I så bruge det til at gøre den anden tryg? Husk også at snakke om præventionsmuligheder. Hvis I er i tvivl, kan I både læse om de mange muligheder på nettet eller søge råd hos jeres læge.
Hvis I så beslutter jer for at have sex sammen, så kan det måske også være godt for jer at snakke oplevelsen igennem bagefter? Hvordan var det? Var der noget, der gjorde ondt? Var der noget, der var godt? Hvordan har I det begge to?
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Helene