Aflastningsfamilie?
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej. Jeg er 15 år. Jeg er lige begyndt i 9. klasse og bor ved min mor. Jeg har overvejet gennem et år nu, hvorfor jeg ikke er flyttet hen til min far, men problemet er, at han bor ca. en time væk, og jeg har INGEN venner deroppe. Mine venner og kæreste er i den by, jeg bor i nu, så derfor vil jeg ikke flytte op til min far, plus jeg vil ikke flytte skole i 9., da jeg har en del, jeg skal nå ... Men jeg ved ikke, om jeg har det hårdt nok til at komme i aflastningsfamilie? Min mor er ikke en ond person som sådan, men jeg mener selv, at hun ikke har noget forstand på, hvad der er godt for mig? Hun skælder mig hele tiden ud sammen med hendes mand, og de skændes tit over mig. Han har en datter, som jeg også bor sammen med, og som er på min alder, og de skælder aldrig hende ud, selv om hun gør det samme. De voksne kigger i mine ting, når jeg ikke er hjemme, og de kan ikke have, hvis der bare er så meget som en blyant på gulvet (noget i den stil). Jeg kan ikke døje min papfar eller min mor. De skal altid finde en fejl ved mig og min rigtige søster (hun flyttede op tin min far i 10. klasse). Jeg ved godt, jeg nok bare er en normal 15-årig med problemer, men jeg kan virkelig ikke klare at se på dem hver dag. Jeg græder stort set hele tiden? Men er det nok?
Stella

Svar:
Hej Stella
Jeg ved ikke, om du har problemer nok til, at du kan få bevilget en aflastningsfamilie. Men det, du skal gøre for at finde ud af det, er at henvende dig på kommunen og sige til dem, at du gerne vil tale med en sagsbehandler. Hende eller ham skal du fortælle, hvordan du har det derhjemme, og så må du se, hvad din kommune kan gøre for at hjælpe dig. Det er jo ikke til at vide, om de vil komme med en anden løsning til dig.
Du skal huske, at du bliver taget alvorligt, når du henvender dig til din sagsbehandler, og det, du gerne vil, skal du sikre dig, at du får sagt. Du er nødt til at være ærlig, for dem, der skal hjælpe dig, ved jo ikke noget om dig, og de kan ikke se eller høre det, du tænker - de kan kun hjælpe ud fra det, <em>du siger</em>.
Hvis du ikke kender en voksen, som kan gå med dig, og du gerne vil have en med, så synes jeg, du skal tage kontakt til Børns Vilkår. Der har du mulighed for at få en bisidder. Se mere på http://www.bornsvilkar.dk.  Gå ind under "Søger du rådgivning" og klik på "Bisidder".
Med venlig hilsen
Sisse Bøgild