afhængig af hentai
brevkassespørgsmål af
Mads
12 år
Hej cyberhus her det sidste halve år er jeg begyndt at se hentai. Jeg skammer mig meget over det og bliver ked af det. Jeg ved det er meget mærkeligt men af en eller anden grund synes jeg bare at pigerne i de videoer er bedre end ægte piger. Jeg havde ingen problemer før jeg på et tidspunkt så det på min skolecomputer og dagen efter kiggede en af mine klassekammerater i min søgehistorik og så mine søgninger. Jeg er siden blevet grovt mobbet og hader mig selv

Svar:
Hej Mads,
Øv, hvor lyder det bare rigtig ubehageligt. Og det er bare slet, slet ikke i orden at mobbe andre.
Først og fremmest vil jeg gerne sige til dig, at der ikke er noget galt med at se hentai. Der er ikke noget mærkeligt i det, og det er ikke noget du behøver at skamme dig over. Vi er alle forskellige og har alle forskellige seksuelle præferencer. Og så længe man ikke gør noget, der gør skade på en selv eller andre, eller går over ens egne eller andres grænser, er der ikke noget der er mere rigtigt eller mere forkert end andet. Der er altså ikke noget galt med dig, og du har ikke noget at skamme dig over.
Det er enormt tarveligt, at dine klassekammerater har reageret ved at begynde at mobbe dig. Det er frygteligt at være offer for mobning, og det kan føles ekstremt svært at gøre noget ved. Fordi du sikkert, ligesom de fleste andre, der har prøvet at blive mobbet, føler dig meget alene. Derfor vil jeg også opfordre dig til at sige til en af dine lærere, at du bliver mobbet. Du behøver ikke fortælle hvad du bliver mobbet med, hvis du ikke har lyst. Det er nemlig ligegyldigt for selve problematikken. For problemet er ikke hvad årsagen til mobningen er. Problemet er, at de mobber dig i det hele taget.
Den bedste måde at komme mobning til livs på er nemlig ved at sige det til nogen. Du har brug for nogen, som er på din side og som kan støtte dig og hjælpe dig i de situationer, hvor du bliver mobbet. Derfor er det en god idé at sige det til en lærer, som kan hjælpe med at få sat en stopper for det. Men derudover vil det også være rigtig godt, hvis du kan finde en fra klassen (eller parallelklassen) som kan vi din ven og allierede. For hvis I er to, der står sammen, og du ved at den anden har din ryg, så vil du blive langt sværere at mobbe.
Det er en naturlig reaktion, at man begynder at hade sig selv, når man har været udsat for mobning tilpas længe. Langt de fleste begynder nemlig stille og roligt at tro på det mobberne siger. Men det, de siger, er løgn. For der er ikke noget galt med dig. Du er god nok, akkurat som du er. Og du er god nok, uanset om du ser hentai eller ej.
Mange hilsner,
Siv