Afhængig af andre
brevkassespørgsmål af
Dana
22 år
Hej CH! Jeg har haft en ret svær barndom, hvor jeg har måtte passe mig selv for det meste og oplevet nogle ting som ikke var sære rare. Jeg går i terapi for PTSD, og selvom min barndom har været hård, er det først en senere hændelse for nu 3 år siden, som for alvor gjorde, at jeg fik det skidt. Jeg var i et forhold med en meget kontrollerende, kriminel fyr, og det tog meget hårdt på mig i sig selv, men jeg var afhængig af forholdet, og endnu værre blev det, da han slog op med mig kort tid efter at have taget min mødom. Jeg stod tilbage med følelsen af, at have ofret alt for meget energi og følelser på ham, som han ikke var villig til at gengælde. Alle hans daglige manipulationer, mangel på sympati og vredeudbrud satte sine spor dybt i mig, fordi jeg aldrig før havde turde stole på nogen, men da jeg så endelig gjorde, endte det helt galt. Jeg går som sagt i terapi og arbejder med mig selv, men det som påvirker mig mest nu og her er, at jeg ikke kan holde ud at være alene. Det har været sådan siden bruddet med fyren for 3 år siden. Jeg er konstant nødt til at være i kontakt med nogen, og får det virkelig skidt både fysisk og psykisk, hvis jeg ikke er i kontakt med et andet menneske. Jeg vågner om natten og føler mig alene når alle andre sover og har måtte finde folk fra udlandet at skrive/snakke med om natten, fordi jeg ellers ikke kan falde til ro. Jeg venter konstant på et tidspunkt, hvor jeg skal snakke med et menneske eller mødes og lave noget sammen, fordi jeg ikke har det godt, hvis ikke der er en form for nærkontakt med nogen. Jeg føler mig virkelig afhængig, og det ender ofte ud i problemer i relationer med andre… Jeg håber i kan give mig et råd til hvordan jeg kan lære at være alene, hvis altså det er nødvendigt. Venlig hilsen Dana

Svar:
Hej Dana,
Tak for dit brev. Det er tydeligt at se ud fra dit brev, at du har det rigtig svært. Og med god grund. Nu kender jeg selvfølgelig ikke hele historien, men blot det du fortæller her maler et billede af mange svigt igennem hele dit liv.
Når vi som mennesker oplever at blive svigtet gang på gang bliver det rigtig svært for os at stole på andre. Og når vi så vover pelsen, som du har gjort, og giver os selv lov til at stole på andre, så rammer det endnu hårdere, hvis de så også svigter os. Så det er helt naturligt, at du har det som du har det.
Man skulle måske tro, at stor erfaring med svigt ville gøre, at man ville isolere sig fra andre mennesker, for at undgå at det sker igen, og dermed passe på sig selv. Men paradoksalt nok, så er det ofte det modsatte, der sker. Når vi som mennesker bliver svigtede giver det følelsen af ikke at være god nok i den andens øjne. Det giver følelsen af, at andre ikke vil os, og vi ikke er deres tid og opmærksomhed værd. Mennesker er sociale væsner, og vi har brug for at nære relationer til andre mennesker. Når vi oplever at blive svigtet kan det behov blive endnu større. Så kan vi få brug for konstant bekræftelse af, at andre vil os. Ud fra det du skriver tænker jeg, at det er det, du oplever. Som jeg tolker det sidder du tilbage med en altoverskyggende frygt for at blive ladt alene. Og i et forsøg på at fylde det tomrum ud og komme den frygt til livs søger du, ganske naturligt, kontakt til andre. Det er der ikke noget unaturligt eller forkert i. Men det kan blive problematisk, hvis det tager overhånd. Og jeg fornemmer i dit brev, at det godt kunne være der du er.
For du har nemlig helt ret i, at det er nødvendigt for dig, og for alle, at kunne være alene. Ingen mennesker vil kunne fungere, hvis de skal være i kontakt med andre hele tiden, og ingen ville kunne være der for dig hele tiden. Der vil være tidspunkter, hvor du skal være alene på. Og det er vigtigt at du kan det, og at du kan føle dig tryg i det. Derfor er jeg også rigtig glad for at høre, at du allerede går i terapi. For selvom det er noget du skal lære, så er det vigtigt, at du har en støttende terapeut ved din side, som kan hjælpe dig igennem. For det bliver stensikkert ikke nemt. Og det bliver nok heller ikke rart. Men det er vigtigt at du lærer det, for dit eget mentale helbreds skyld. Og for din trivsels skyld.
Det vil formentlig komme til at tage noget tid at lære. Men det må det også godt. For når man har det som du har det, så er det på ingen måde nemt at skulle lære at være alene. Men det at du er opmærksom på det, det at du allerede går i terapi, og det at du skriver her, fortæller mig alt sammen, at du har viljen og styrken til at klare det. Jeg tror på dig!
Desværre kan jeg ikke give dig nogen råd, der er mere konkrete end det, for jeg kender dig ikke og kender ikke din forhistorie, Men forhåbentlig har du fundet en god terapeut som kan hjælpe dig igennem det.
Held og lykke!
Mange varme hilsner,
Siv