Afbrudt samleje, prævention, mm.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus..
Jeg er en pige på 16 år, som indenfor de sidste par dage har haft sin første samleje, dog uden prævention.
Jeg valgte selv at få ham til at trække ud, så jeg var sikker på der ikke skete noget, men jeg er ikke sikker.. - hvor sikkert er det, at drengen trækker ud, før han kommer?
I min familie har vi det meget med, at vi ikke må have sex, osv. I en tidlig alder.. men nu da jeg har min kæreste, og vi er begyndt at udforske hinanden sexuelt, vil jeg gerne vide, om man kan få recept på p-piller eller andet, uden at ens forældre behøver at vide det. - det skal selvfølgelig ik’ være sådan de tror jeg er på stoffer eller noget, men kan man godt tage en samtale mef lægen, uden de behøver at vide det?
- som sagt er jeg 16 år og lidt i tvivl...

Svar:
Hej Anonym
Det lyder som om du har en dejlig kæreste, og jeg tænker da også det er meget naturligt at I udforsker hinanden. Når I nu er begyndt at have sex, er det vigtigt at I har styr på det her med prævention, og at trække sig ud inden sædafgang er ikke på listen over prævention. Jeg kan ikke sige det tydeligt nok. Det er på ingen måder en sikker metode. Både fordi han sagtens kan komme en lille smule før han har den endelige udløsning,, og dels fordi det bare ikke er enkelt at styre, præcis hvornår han kommer.
Så det er rigtig godt at du gør dig tanker om at tage en snak med lægen, og det synes jeg bestemt du skal få gjort. Jeg synes du skal ringe til din læge og spørge ind til hvad din læge tænker omkring prævention, og om det er noget du kan få, uden at dine forældre behøver at vide noget. Det er nemlig sådan at lægen som udgangspunkt, skal orientere dine forældre, hvis du skal behandles på en eller anden måde. MEN, når det eksempelvis handler om prævention, kan lægen godt vælge at udskrive recept på p-piller uden at dine forældre skal vide noget. Det er forskelligt fra læge til læge, og derfor tænker jeg det bedste du kan gøre, er at ringe og spørge hvad din læge gør. Så længe din læge ikke skriver en recept, men blot har en samtale med dig, har lægen tavshedspligt, og vil derfor ikke sige noget til dine forældre.
Gode hilsner Maya