Afbrudt samleje
brevkassespørgsmål af
Lea
17 år
Hej:)
jeg er bare lidt bange, fordi jeg har haft samleje for første gang, og han brugte ikke komdom. Han kom dog ikke i mig, men ved der stadig er chance for at blive gravid. Hvad kan jeg gøre for ag være sikker på jeg ikke bliver gravid?

Svar:
Hej Lea
Det er rigtig godt at du er opmærksom på graviditet, da det selvfølgelig er en risiko eller mulighed, når man har sex.
Op til 72 timer efter at du har haft ubeskyttet sex, kan du tage en fortrydelsespille, for at undgå graviditet. Efter de 72 timer er der ikke rigtig noget at gøre, andet end at vente og se om du får din menstruation som du plejer.
Men fremadrettet kan du gøre en masse. Det handler om at få taget stilling til noget prævention der fungerer for dig og din kæreste. P-piller, kondom eller noget helt tredje. Der er masser af muligheder, så det er bare om at tage en snak med din læge om hvad der passer dig.
Jeg kan kun anbefale dig at få taget stilling til prævention, så du ikke skal gå og være nervøs hver gang du har haft sex.
Sådan noget med at han trækker dig ud, før han kommer er ikke prævention, og det er ikke en tryg eller god løsning. Millioner af børn er gennem tiden blevet til selv om deres forældre brugte modellen med at fyren trækker dig ud i tide...så sørg for at komme til lægen, og få noget rigtig prævention.
Bedste hilsner Julie