brevkassespørgsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej, Jeg vil høre om det er okay at gå på en 900 kcal-diæt i 1 måned? Altså, hvor langt kan man gå ned uden at ødelægge sin forbrænding. Kunne man evt. man,tirs,ons leve på 900 kcal, så have 1 dag med 1200 kcal, og så 900 igen i 3 dage osv... Vil så gerne tabe mig 10 kilo, og har simpelthen ikke tålmodigheden til et halvt kilo om ugen. Hvordan ville det se ud, hvis man evt. trænede 4 timer om ugen oven i sådan en diæt?

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål.

Min første tanke da jeg læste dit spørgsmål var, at jeg slet ikke synes det var nogen god idé. Efter jeg lige har tænkt over det, kommer her mine "anden omgangs" tanker:

Umiddelbart synes jeg stadig ikke, det er en god idé at holde en så lav diæt i en længerevarende periode. Jeg går ud fra at der er tale om en pulverkur, hvor det er meget fastsat hvad du indtager. Grunden til at jeg ikke synes det er en god idé er dels, at chancen for at du tager alt det tabte på igen er meget stor, dels at det er svært, for ikke at sige umuligt, at indtage alle de vitaminer og mineraler du har brug for, såfremt der ikke er tale om en pulverkur. På en lav kcal diæt kan du forvente bivirkninger som forstoppelse, svimmelhed og lavt blodtryk.

Jeg kan godt forstå, du synes det er en meget lang proces kun at tabe et halv kilo om ugen, men det der sker, når du taber dig på denne måde, frem for en lynkur er, at du ændrer dine vaner. Når du ændrer dine vaner, er der ikke så stor chance for at du tager det hele på igen, og kroppen har ro til at vænne sig til vægttabet, hvilket også bevirker at det er lettere at holde vægttabet på sigt.

I forhold til motionen, kan jeg ikke se noget problem i at du træner 4 timer om ugen, men jeg har en meget dårlig mavefornemmelse, hvis du gør det i forbindelse med en 900 kcal diæt. Jeg kan ikke forestille mig at der kommer noget godt ud af det, da du jo ikke indtager ret meget energi.

Så for lige at opsummere hvad det egentligt er jeg siger:

Det bedste vil være hvis du vil give dit vægttab tid, og tabe dig med ændrede vaner og en ændret livsstil med mere motion og gode kostvaner. Jeg kan ikke love dig, at det overhovedet er muligt for dig at tabe 10 kilo, da jeg ikke ved hvad du vejer og måler nu. Hvis det er absolut nødvendigt, kan du kickstarte dit vægttab med en pulverkur i eksempelvis 2 uger, for derefter at ændre dine vaner og tabe dig langsommere.

Jeg håber du vil bruge mit svar i din beslutning.

Mange hilsner og ønsket om en dejlig sommer!

Line