8 dages p-pille pause
brevkassespørgsmål af
Maria
17 år
Hej. Jeg har tidligere på måneden taget en p-pille i lommen, fordi jeg først skulle tage den senere på aftenen. Der mister jeg den så uheldigvis, men får så taget den næste i pakken da jeg kommer hjem. Men så er jeg jo en dag forud, så nu er jeg så kommet til at jeg skal holde den 7 dages pause i overmorgen, men mangler jo så den pille jeg skal tage i morgen. Hvis jeg starter på en ny pakke bliver det jo forskudt igen. Kan man holde en 8 dages pause og stadig være beskyttet? Hvordan kan jeg ellers komme tilbage på sporet?

Svar:
Hej med dig.
Det var da træls, men du er absolut ikke den første der glemmer/mister en p-pille, så det er der råd for. Det er efterhånden lang tid siden jeg selv har spist p-piller, så jeg skulle lige slå op og læse lidt på det. Først og fremmest skal du finde indlægsedlen i din p-pillepakke, og hvis den er blevet væk, kan du finde den på indlaegssedler.dk.
I indlægssedlen plejer at stå hvad man skal gøre, hvis man glemmer en p-pille. Det er nemlig også forskelligt ift. hvornår i p-pille-perioden man har glemt den/mangler den. Det du kan gøre er, at fortsætte med en ny pakke direkte efter den du er igang med. Altså droppe p-pille-pausen denne gang. På den måde vil du ikke mangle en pille når du fortsætter direkte på den næste pakke. Du vil så formentlig ikke få din menstruation, og du kan få lidt pletblødning, men du vil have samme sikkerhed for ikke at blive gravid. Det du IKKE må gøre er, at holde en længere pause. Når du holder pause med p-pillerne, og får din menstruation begynder det æg der kan blive befrugtet allerede at modne sig i æggestokken. Det er derfor vigtigt at begynde på den nye p-pille-pakke efter de 7 dages pause, så man kan bremse æggets modning. Hvis du holder længere pause end de 7 dage vil du øge din risiko for at blive gravid.
Hvsi du tager mini-piller eller andre slags p-piller end dem med 3 ugers piller og 7 dages pause, så skal du ikke regne med det jeg har skrveet ovenfor, da der så vil gælde andre ting, da hormonerne kan være sat sammen på en anden måde. Det er stadigvæk det der står i indlægssedlen du skal gøre, da den er lavet for præcis den type p-pille du bruger.
Hvis du er i tvivl, skal du kontakte din læge, de vil kunne hjælpe dig, da de har meget erfaring med patienter der bruger p-piller..
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea