3.g FUCKING NERVØS
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej!
Jeg er en virkelig fortvivlet pige! Jeg går i 3.g og snart er jeg færdig... Men... Jeg er ikke doven eller noget, jeg er bare virkelig dum og fatter ikke meget af hvad jeg bliver undervist i.. Mine snit er lave, og jeg prøver aå meget for at de skal blive bedere, jeg har bare nogle psykiske ting også, der gør det svært for mig at sidde i et klasseværelse. Kan jeg gøre nogen som helst for at kunne hæve mit snit inden jeg afslutter? Er så bange for at jeg ikke får min hue, og jeg er bange for jeg ikke kan komme op på snittet 7,4 som jeg skal have... Kan en eller anden plz hjælpe mig, jeg er aå udkørt og har det virkelig dårligt. Har ondt i maven... Hmmm.. Jeg føler mig så dum.... Vidste ikke engang hvOrsan man satte indholdsfortegnelsen ind i word...

Svar:
Hej!
Godt at du skriver. Det lyder til at mange ting i dit liv ikke helt er, som du ville ønske. Der er ubehageligt for dig at du er udkørt og har ondt i maven. Juleferien er lige om hjørnet, og det kan være at du får tid til at tænke og tale videre om din situation og finde nye måder at løse dem på. Da nu har været så åben at dele dem her, på anonym vis, kommer der her nogle råd, som du kan tage med i dine overvejelser.
Del 1. Indkreds problemerne
Det kan være at indkredse nærmere hvori dine problemer består. Det kan være svært at holde rede på alting i hovedet på én gang. Du kan forsøge at 'koge problemerne ind til at handle om fx. mine tanker, min skole, fremtidsdrømme.
Derefter kan du undersøge hvad du selv kan gøre, og hvordan - og hvornår - du vil gribe ting an. Tag et enkelt skridt ad gangen.
Et eksempel mht. skolen:
Du er irriteret over at du ikke kan lave indholdsfortegnelsen i word. Så vidt jeg er ved er det ikke noget krav i sig selv. Det vil sige at man kan også blot skrive den ind og printe, og så i selve opgaven skal man blot huske at afstemme sidetallene, så der fx. står side 2 herefter. I nogen fag vil det måske være en del smartere at man kan gøre det automatisk i word, og det er noget du selvfølgelig kan spørge andre om eller måske finde ud af online, hvis du sætter dig det for. Men det kan også være at du gå op i andre ting og godt kan leve med det, du er trods alt kommet godt i gang med gymnasiet alligevel.
Det vigtige er det, som du fortæller dig selv omkring det. At løse opgaven er jo hovedsagen her. Ligesom det er dig selv, der er vigtig, ikke alting udenom, som ændrer sig hele tiden, fx. hvilken karakterer man får / eller tager - som nogen tænker. Hvis man er udkørt orker man ikke altid det man gerne ville. Husk at rose dig selv, også for små ting som er et skridt i den rigtige retning. Tænkt fx. Det har jeg ikke lært - endnu. Men i morgen er der en ny dag...
Del 2. Betydningen af karakterer
Den bekymring som du har med hensyn til at du gerne vil opnå et snit på 7,4, den bunder ikke blot i frygt for der vil ske uden, men også i fremtidsdrømme, lyder det til, selv om du blot nævnte bekymringen. Set på den måde er det godt at høre at du har planer og håb for fremtiden. Hvis man skal sætte tingene lidt i perspektiv, så kan du undlade at gå op til mindst én eksamen, og dermed ikke færdiggøre din studentereksamen, og så i stedet for tage et eller flere fag på HF enkeltfag el. lign. Denne tese må du eventuelt gå videre med selv, det er noget du kan tale med studievejleder osv. om. Det er en slags nødløsning. Nogen har engang sagt at 'bag hvert et problem findes der en uudfoldet drøm'. Forsøg i stedet for at tænke på problemerne at tænke mere på hvad du rent faktisk når, og hvad du gerne vil nå.
Hvis målet om en bestemt karakter er så vigtig for dig, så kan det være nødvendigt at bruge mere tid på at opnå det, end på at afslutte alle eksamener til sommer.  Da der er næsten et halvt år tilbage, har du gode muligheder for at forbedre dine karakterer. Det er vigtig at du trives og har det godt, både i gymnasiet og i livet.
Del 3. Tanker i din hverdag
Du skriver at tiden i klasseværelset kan føles svær, fordi du har nogle psykiske ting som er vanskelige for dig. Det er godt at du er opmærksom på det, for så kan du overveje hvordan du håndterer det i det daglige.  Det kan du også tale med andre om uden at sige præcis hvori de består, både familie og venner og skolen. Den del der har med dig selv at gøre kan du også gå i terapi elelr til psykolog for at forholde dig til, eller nogen som du har tillid til og som kender dig. Det er derfor et valg du tager, hvis du vælger at bruge tiden intensivt på at nå eksamen, og så begefter kan få mere tid 'til dig selv', eller om det er så presserende ting at du ellers føler at du går i stå. Det er vigtigt at du tør bede andre om hjælp, både med hensyn til at løse opgaver fra skolen, og dine personlige udfordringe. Det lyder til at du behandler dig selv hårdt, når du omtaler dig selv som dum. Prøv at være god ved dig selv og lyt til de følelser, som ofte hænger samen med problemerne.
Hvis du fx. har brug for at trække vejret i løbet af skoledagen, så handler det både om at du har brug for ilten i luften til hjernen, og dt handler om at du har brhov for at være i dine egne tanker og give dig selv lov til at være dine egne tanker. Hvis du oplever at du bliver så udkørt at du ikke fungerer i hverdagen, så er det tid til at stoppe op, og tænke dig om. (Gå tilbage til 1. og forsøg af indkredse hvori problemerne består, og forsøg at løse dem, et skridt ad gangen. ... ) Det er i den forbindelse vigtigt at overveje tre forhold: Hvad kan du selv bestemme? Hvad har du indflydelse på? og hvad kan du påvirke? Det er vigtigt at huske at du har et spændende halvt år foran dig, som du må få det bedste ud af.
Mange hilsner Sara