15 snart 16 og så styrketræning?

brevkassespørgsmål

15 snart 16 og så styrketræning?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

Hejsa :) Mit spørgsmål lyder: Er det sundt for kroppen i min alder at styrketræne med vægte?

Svar:

Hej pige på 15,

Det er altid rart at høre om et ungt menneske, der tager sit helbred alvorligt og gør noget ved sagen. Så tak for din henvendelse.

For mange år siden troede eksperterne, at det var skadeligt for børns knogler og muskler, at træne med vægte. I de sidste 10 år er den opfattelse blevet gjort til skamme og i dag står det helt klart, at børn kun har godt af at træne.

Når vi taler om børn, er det i øvrigt piger og drenge i alderen 8 - 15 år. Så du er sådan set ikke et barn mere, i den forbindelse, når du fylder 16 :)

Når det er sagt, er det vigtigt for mig også at fortælle, at al træning skal ske på den rigtige måde, så der ikke sker skader på skelet, muskler og sener. Både for voksne, børn og unge er det vigtigt, at træningen tilrettelægges så den passer til den form man har. For eksempel er der, i forbindelse med styrketræning en tommelfingerregel der siger, at man ikke skal træne med vægte der er tungere end at man kan løfte dem 8-15 gange. Her ser vi bort fra body building, dvs. træning der gælder om at blive meget stor. I body building gælder der andre regler.

Det er også vigtigt, at man træner på den rigtige måde. For eksempel er det ikke lige meget hvordan man laver mavebøjninger. Det er vigtigt at spænde i mavens muskulatur inden man trækker sig op, så man ikke risikere skader i mave-tarm regionen.

Det er ikke så kompliceret som det måske kan lyde. En dygtig instruktør vil hurtigt kunne sætte dig ind i den rigtige måde at træne på for dig. Selvfølgelig kræver det lidt tilvending, men det går hurtigt.

Når du er sat ind i hvordan og med hvad du skal træne, er det altså helt i orden at du træner, selvom du er 15 og snart 16 år.

Mit råd til dig er, at du griber fat i en instruktør der hvor du træner og sørger for, at blive sat godt og grundigt ind i hvordan du gør.

Du kan i øvrigt læse lidt mere her (link). Det er en artikel skrevet af Cand. Scient. Morten Zacho og handler netop om børn og styrketræning.

Håber det bedste for dig og dit helbred.

Bedste hilsner
Claus