Øm i testiklen
brevkassespørgsmål af
Lucas
14 år
Jeg har en lidt øm testikel, den er ikke blå, hævet hård osv. Er det et godt tegn at det skiftevis er den ene, og så den anden der øm? Har det noget med at man er teenager at gøre?😏 (14 år)

Svar:
Kære Lucas.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det du oplever med skiftevis ømme testikler, er noget mange unge drenge oplever i perioder.
Det er helt ufarligt med let skiftende ømhed, det kan typisk have noget med de øget hormoner at gøre, ellers hvis du fx har haft lidt for stramme bukser på.
Du skal reagerer hvis du får smerter i testiklen, hævelse eller misfarvning, da vil jeg altid anbefale at du opsøger din læge og får kigget på det.
Hvis du får smerter ved tisning eller udflåd fra penis, er det også vigtigt at reagere. Når man bliver seksuelt aktiv er det vigtig at huske at beskytte sig med kondom, da der ellers er risiko for at blive smittet med kønssygdomme.
God bedring og glædelig jul,
mvh læge Julie B