Økonomi, når man bliver myndig

brevkassespørgsmål

Økonomi, når man bliver myndig

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej, jeg var til møde med min sagsbehandler forleden og fik at vide, at jeg ikke har ret til SU, men måske skulle have revaliderings-forholdagtig noget. De sagde, at det vil være ca. 5.500 kroner, jeg får om måneden, men derudover vil de fjerne de 1800 kroner, jeg får nu. Samtidig skulle jeg betale et bestemt beløb for kost og logi pr. måned til kommunen ud af de 5.500 kroner. Kan det virkelig passe, at jeg skal betale for, at mine plejeforældre skal have penge for at have mig? Hvorfor kan jeg ikke få SU ligesom alle de andre "almindelige børn"? De sagde samtidig, at jeg selv skulle betale bus og tog osv. Og så kan jeg allerede nu se, at jeg nærmest ingen penge har til mig selv om måneden, når det kommer til stykket. Har I nogle erfaringer med det her? Er der nogle love, som jeg burde vide eller lignende, som jeg burde vide hundrede procent? For jeg kan ikke finde hoved og hale i det her. Kunne være rart, hvis der var en eller anden, som sad derude og havde styr på, hvordan og hvorledes reglerne og lovene er indenfor dette her. For i mit hoved, kan det da ikke helt passe, at jeg nærmest ingen penge skal have til mig selv, og når skattefar så kommer i sidste øjeblik, så er der jo slet ingenting til mig selv? De sagde også, at hvis jeg havde et fritidsjob, så skulle jeg betale dem mere i kost og logi om måneden. Og så tænker jeg bare: "Kommunen vil gerne gøre et plejebarn til et almindeligt barn, som er på lige fod med alle andre. Men hvis de kan gå ind og forlange løn for det arbejde, jeg laver, så kan jeg ligeså godt lade være med at arbejde." De tager jo nærmest ens gnist og glæde ved at arbejde, da man skal give dem penge for at kunne arbejde ... Kan dette virkelig passe?

Svar:

Hej Anonym

Jeg har prøvet at undersøge nogle af de ting, du spørger om, Jeg går ud fra, at du på det møde, du har haft med kommunen omkring din fremtid, har sagt jo til, at du ville bo hos din plejefamilie. Jeg siger sådan, fordi du i dit sidste brev skrev, at du gerne ville flytte hjemmefra.

Jeg kan heller ikke forstå, at du ikke kan få SU, med mindre det, du skal til at læse, ikke er SU-berettiget.

Og du spørger, om det kan være rigtigt, at du skal betale kost og logi for at bo hos din plejefamilie. Det er rigtigt, at det står i serviceloven, at anbragte børn skal betale en andel i kost og logi. Jeg kender til nogle plejefamilier, der i samarbejde har lavet en ordning med, at de penge, deres plejebarn betaler, bliver sat ind på en bunden opsparing.

Jeg har forsøgt at finde ud af, om der er et loft for, hvor meget man maksimalt kan komme til at betale i kost og logi. Jeg har ikke kunnet få kroner og ører på. Men du må ikke have mindre til dig selv, end du har nu i tøj- og lommepenge.

Jeg synes, at det er meget vigtigt, at du forstår den plan, der er lagt for dit liv, så jeg vil forslå, at du beder din sagsbehandler om et møde, hvor hun eller han skal forklare dig, hvad det er, de har planlagt, og vise dig, hvordan de har regnet din økonomi ud. Du skal helst medbringe en bisidder, for  det er altid godt at have en, der har hørt, hvad der er blevet sagt, og at snakke med bagefter. Og du skal blive ved med at spørge, til du forstår det, der bliver sagt. Jeg ved, at det er meget krævende, men det er jo dit liv, så du er den nærmeste til at tage ansvar for det.

Hvis der er mere, du vil vide om loven, synes jeg, du skal ringe til SR-bistand. Der kan du være anonym, og de kan spørge lidt ind, og de er uddannet i at læse lovtekst. Du fik telefonnummeret i mit forrige svar, så der kan du finde det.

Husk på, at da vi var små børn, var vi for små til at ansvar for os selv. Når vi bliver store som nu, har vi et valg. Vi kan vælge at tage ansvar for vores eget liv, og er vi ikke stærke nok til det, så er det jo godt, at der er andre, der gerne vil hjælpe.

Venlig hilsen

Sisse

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål