Ædeflip
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Eva. Nej, hvor jeg bare føler det pinligt at skrive herind :( Jeg er en attenårig spiseforstyrret pige, som nu kæmper IMOD de spiseforstyrrede tanker. Jeg er fornylig blevet udskrevet og følger en kostplan på 2400kcal. Jeg er meget opmærksom på spise sundt, holder mig fra light-produkter, og alt hvad der er kunstigt sødet. Jeg har i min sygdomsperiode døjet med "ædeflip", men altid fået at vide at det ville fortage sig, når jeg begyndte at spise igen (det er anoreksi, jeg har) for så ville jeg komme ud af hungertilstanden.
MEN! Nu har jeg fulgt min kostplan i flere måneder og sommetider går der koas i mit hoved og så æder jeg bare et eller andet klamt og kaster op. Men er min krops basale behov ikke dækket med 2400kcal? Jeg skulle da mene det er mere end nok? Det er så Frustrerende at jeg gør det! Så jeg vil spørge om du har et sundt ikke-light produkt, uden for mange kcal, som man kan spise, uden at behøve at kaste op? Har prøvet med frugt, det duer ikke, det tilfredsstiller slet ikke mit indre uhyre. Hvad kan jeg spise istedet?
Jeg spiser ingen frugt eller grønt. (ja, jeg ved godt, det lyder ikke til jeg er opmærksom på at spise sundt, men jeg lever stadig lidt efter syge regler) - er der noget, jeg kan spise eller drikke istedet, som giver mig nogle af vitaminerne og sådan? Og så vil jeg spørge hvor meget væske, jeg skal have om dagen? Har enormt svært ved at drikke, så det ligger tit omkring en halv liter, til 800ml. Er det okay?
Jeg elsker at motionere! Men tit ender det i overmotionering. Har du et forslag til en sport hvor man bruger kroppen godt, uden at man kan komme til at gå amok? Jeg elsker følelsen af at være godt brugt bagefter, men det skal helst være noget, hvor jeg ikke kan gå amok med det alene. Har f.eks prøvet at løbe og sådan noget, men så tager det helt overhånd.
Venligst Den forvirrede.

Svar:
Hej ”Den forvirrede”
Jeg synes du er nået rigtig langt i din proces, og at du har mange gode tanker omkring dit liv og din livsstil.
Min holdning er, at uanset hvem man er, om man er tyk eller tynd eller noget der imellem, så er det absolut bedst at undgå light produkter og kunstige sødemidler. Så det er godt at du gør det. Sørg for at spise så naturligt som muligt, altså så lidt forarbejdede ting som muligt. Køb sunde råvarer og lav gerne maden sammen med andre – det er sundest for alle kroppe.
Det anbefalede kalorieindtag passer til dig, så det skal du fortsætte med.
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at lave mad hvor du anvender frugt og grønt, så kan det være at du kan lide det - fremfor i rå tilstand. Har du prøvet at bage en broccoli tærte og så lave revet gulerod med lækker dressing til, eller har du prøvet at bage kager med frugt eller lave smoothies? Hvis du ikke har. så forsøg dig lidt frem.
Jeg sender dig et forslag på muffins, så kan du invitere vennerne på besøg.
Noget som jeg selv rigtig godt kan lide, er rugbrød eller knækbrød med hytteost, du kan købe den økologiske og så prøve at komme nogle friske blåbær på. Det håber jeg, du vil kunne lide, og så får du en masse gode vitaminer, mineraler og proteiner.
Hvis du spiser havregryn om morgenen med mælk på, så kan du også komme en lille håndfuld mandler på, så får du en masse gode ting. Prøv også at lave guacomole, det er avokado med bl.a. krydderier, du kan finde opskrift på nettet – så får også noget supersundt, der kan bruges som pålæg, tilbehør eller dip.
Du spørger om 800 ml væske er nok, det lyder som lidt i underkanten, men der er også væske i alt hvad du spiser. Hvis du ikke er tørstig så er det nok helt fint. Hvis du føler dig svimmel eller får hovedpine, så prøv om du kan drikke noget mere.
Har du prøvet at ro? Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, så det kan være for besværligt for dig, men roning er et forslag på en sport, hvor mange ting bliver opfyldt: det er god motion, hvor du bruger hele kroppen, du er ude og får noget frisk luft og så er det sammen med andre. Man kan lave nogle dejlige madpakketure osv. Svømning et andet forslag, og hvis du ikke kan svømme, så kan du lære det i en svømmeforening.
God fornøjelse med det hele!
Mange hilsner fra Eva
Frugtkager
Skrevet af: Majken Kongstad, klinisk diætist.
Ingredienser (15 muffins)
• 75 g Margarine, 80 %, stegning/bagning, vegetabilsk fedt
• 130 g Hvedemel
• 2 tsk Bagepulver
• 75 g Grahamsmel, fuldkornshvedemel
• 2 tsk Vaniljesukker
• 100 g Hindbær, dybfrost
• 90 g Sukker, stødt melis (saccharose)
• 100 g Æg, hele, rå
Sådan gør du:
1. Tænd for ovnen på 200 grader
2. Pisk æg og sukker luftigt
3. Bland melsorterne med bagepulver og vaniljesukker og kom dette i æggeblandingen sammen med fedtstoffet og bland det godt.
4. Fordel dejen i 15 forme med en spsk.Kom lidt frugt ned i hver form
5. Bages i ca 12 -14 min
Du skal bruge 15 muffinforme
Det giver 125 kcal pr. muffin, og måske kan det være med til at tilfredsstille den værste trang.