Åh nej ));

brevkassespørgsmål

Åh nej ));

brevkassespørgsmål af
Leonora
11 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej

jeg er meget bekymret over noget jeg gjorde igår med min ven ): vi viste begge to vores private, men bagefter kom jeg til og sige ja til en aftale )): aftalen gik ud på at vi skulle ses her i ferien, og at vi skulle have sex og snave... Men det jeg skriver denne besked for er at han fælder 15 til næste år og jeg er kun 11 ? j-jeg har også set hans penis, og den er altså meget støre en jeg havde forventet ?

Svar:

Kære Leonora

Det lyder til, at det er svært at være dig i den her situation. Jeg kan godt forstå, at du ikke har det så godt med den aftale du og din ven har lavet. Det må være meget grænseoverskridende. Din ven er også meget ældre end dig, så det er helt okay, at du ikke er tryg ved den aftale.

Den første gang man har sex, skal ikke være en utryg oplevelse. Det er helt okay, at du siger fra til den aftale med din ven. Du skal ikke gå med til at have sex eller snave, hvis du ikke har lyst, og hvis du ikke er klar. Den første gang man kysser med en anden, og den første gang man har sex, skal være en rar oplevelse, hvor man er helt tryg ved hinanden.

Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det vil sige, at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år. Og loven er lavet for at beskytte børn og unge imod at føle sig presset til sex. Som ung kan det være svært at finde ud af, om man er klar til sex og hvornår man er klar. Derfor er det bedst at vente med at træffe den beslutning til, at man er lidt ældre end du er.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål