Åbent sår
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Cyberhuset,
For 5 dage siden stod jeg op og havde ondt i venstre bryst og det viste sig at min brystvorte havde et åbent sår omkring brystvorten og det gjorde utrolig ondt, og nu er det næsten ved at være helet og lukket. Dog har jeg stadig smerter i brystet. Det virker tilsyneladende meget mærkeligt at jeg havde et åbnet sår omkring brystvorten. Jeg er bange for at der er noget underliggende og der er noget galt siden dette skete og da jeg stadig har ondt i brystet.
Er det normalt? Og skal jeg være opmærksom på noget? Frygter det værste og at jeg  måske har brystkræft.
PS. Jeg er bange for at tage hos lægen, da jeg synes at det er grænseoverskridende for mig.
Vh
Mig

Svar:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål.
Hvis der ikke er nogen klar årsag til, hvorfor du har fået såret på brystet, så synes jeg, du skal tage til læge og blive undersøgt. Det er ekstremt sjældent, at en 21 årig kvinde får brystkræft, så det er højst usandsynligt. Men det er også underligt at du får et sår på brystet og har ondt i brystet uden nogen forklaring. Måske kan det skyldes en svampeinfektion, som skal behandles.
Jeg er helt med på, at det er grænseoverskridende, men for os læger er det hverdag, og vi tænker virkelig ikke over det. Du kan jo bede om at komme ind til en kvindelig læge, hvis det gør det nemmere for dig.
Mvh Anne