Jeg vil gerne i plejefamilie
brevkassespørgsmål af
Maya
14 år
Hej. Jeg er det man kalder et problembarn, fordi jeg lige er blever smidt ud af min efterskole og jeg er i problemer til halsen hele tiden. Jeg har ikke et godt forhold til min mor, vi skæntes hele tiden og er venner ca 2-8 gange på en måned. Min far døde da jeg var 9 og der er bare så meget drama i min familie hele tiden. og jeg vil gerne i plejefamilie. Er det noget der er muligt?

Svar:
Hej Maya
Det lyder til det er en træls situation du er kommet i og jeg kan godt forstå du syntes det er svært. Ærgeligt du er blevet smidt ud af din efterskolen, hvis det var noget du var glad for.
Det bedste vil helt sikkert være at du snakker med din mor om dine ønsker. Det kan også være du har en lære eller anden voksen du kan snakke med som kan guide og hjælpe dig. Jeg ved ikke om dine problemer løses ved, at du kommer i plejefamilie, da jeg ikke ved så meget om din situation.
Ønsker man at komme i plejefamilie, så skal man kontakte kommunen og fortælle om de ting der er svært ved at bo sammen med mor. Derefter vil kommunen holde møder med din mor og tale om de ting. Kommunen vil først forsøge, at løse de konflikter der er, ved at din mor og dig skal snakke sammen. Står det meget slemt til, vil der blive lavet en undersøgelse af de problermer I beskriver og først derefter vil kommunen tage stilling til, om det hjælper dig med en plejefamilie.
Håber det gav dig nok svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til, at kontakte vores chat som har åbent mandage kl. 17.30-20.30.
Mvh
Louise