I plej
brevkassespørgsmål af
M
9 år
Mig 8  mig lige kom i pleje den her by
Men jeg ikke her fra  min storsøs er 14 hun bliv os fjerne
Mor og far få besked om 7 dag om vi hjem og bo men mig vil ikke.   Mor ruske mig nå hun sur

Svar:
Hej
Det lyder ikke rart det som du oplever. Så sejt du skriver herind!
Som jeg forstår dit spørgsmål, så er du ny i byen og bor i pleje i en ny familie. Du bor ikke sammen med din storesøster, som heller ikke bor hjemme hos jeres mor og far. Det må være en hård tid, at familien er delt. Jeg håber du også har mulighed for, at se din søster engang i mellem.
Du fortæller, at din mor rusker dig når hun bliver sur. Og at du ikke har lyst til, at komme hjem at bo hos dine forældre igen. Og det kan jeg da egentlig godt forstå, hvis det er sådan du bliver behandlet. Det er ikke en let sag, at blive anbragt i pleje. Samtidig ligger der som regl en god grund for, at det er sådan det ender...eller begynder. At du nu bor i pleje er enden på den måde I var familie på sammen. Og det er begyndelsen på en ny måde at være familie på. Det lyder som om, at du har håb for, at det kan blive starten på noget godt, at du nu bor i pleje. Det er en god indstilling at have til tingene. Stærkt gået.
Det er en alvorlig sag, at din mor rusker dig. Også selvom det "kun" er når hun er sur. Det er ulovligt at være fysiske mod børn på den måde, når man bor i Danmark. Ingen må ruske, slå, sparke, bide, brænde eller på anden måde gøre ondt på børn. Man må heller ikke true børn. Det vil sige, at man ikke må sige nogle meget hårde ting til dem om f.eks. at blive slået. Det gælder for alle - også selvom det er ens forældre eller andre man er i familie med. Derfor er det super godt, at du fortæller det til nogen! Så kan vi nemlig hjælpe dig.
Jeg synes, at du skal fortælle de her ting til de personer, som du bor i pleje hos. Hvis du synes det er for svært, at sige til dem, så vis dem det her brevkassesvar.Din plejefamile kan hjælpe dig, så du måske ikke skal hjem med det samme igen. Du kan få hjælp, så du kan besøge din mor og far imens der er en anden voksen. Så skal du ikke være bange for, at du bliver rusket.
Det er også godt, hvis at dine pjeleforældre kontakter din sagsbehandler om din frygt for at blive rusket igen. På den måde kan du få den rette hjælp hos kommunen. Måske du vil være med i en gruppe med andre børn, som også har levet med voldsomme familier. Det er rart, at kunne spejle sig i andre børn. Ogås selvom man har oplevet noget slemt. For du er bestemt ikke alene. Der er mange børn, som oplever at deres grænser bliver overtrådt. Se mere her: https://selvhjaelpsilkeborg.dk/
Der er også mulighed for, at du kan få nogle samtaler med mig som ungerådgiver. Jeg kan støtte dig, og hjælpe dig ind i nye fællesskaber her i Silkeborg.
https://silkeborg.dk/Borger/Handicap-Psykiatri-og-Misbrug/Aaben-ungeraad...
Jeg håber I finder en god løsning, for du skal behandles ordenligt.
Venligst Charlotte