cutte
brevkassespørgsmål af
line
15 år
hej jeg er begyndt og cutte i mig selv og jeg ved ikke hvorfor jeg gør det men jeg vil godt stoppe med det for jeg har gjort det i et halvt år og det er begnyt og blive dagligt nu

Svar:
Kære Line
Tak fordi du skriver, rigtigt godt du rækker ud og ikke bare går rundt alene med det. Især når du skriver at du gerne vil stoppe det, for det er meget lettere når man får hjælp, og taler med nogen om det!
Jeg ved ikke hvorfor du cutter, men for nogle er det oftest fordi der er nogle ting i ens liv man ikke har det godt med, og ikke har kontrol over. Måske kan man også gå rundt med en følelse af tomhed. At cutte hjælper selvfølgeligt ikke på problemerne eller ordner de svære følelser, men det kan give en kortvarig følelse at at have kontrol over noget i det mindste, og det kan man desværre blive lidt afhængig af (Nogle gange kan man undgå at cutte ved i stedet at tage en elastik om armen, og hive den ud og slippe, så man får et smæld på huden).
At begynde at tale med nogle om det, kan både hælpe med til at stoppe med at cutte, men allerbedst kan det måske løse de problemer og svære følelser der gjorde at du startede med at cutte. Så hvis du har mod på det synes du skal tage en snak med din mor/far, eller en anden du er tryg ved.
På foreningen for spiseforstyrrelse og selvskades hjemmeside kan du finde mere hjælp og viden om det at cutte, og hvordan du kan stoppe: https://spiseforstyrrelse.dk/raadgivning
Håber du kunne bruge svaret, og husk du er altid velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Morten