Gruppe
brevkassespørgsmål af
Gitte
14 år
Hej cyberhus. Jeg er en pige på 14 år og jeg står i en situation hvor jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre. Det startede med jeg havde en rigtig god veninde og igennem hende er jeg så begyndt at snakke med en masse nye så jeg har fået en masse venner som jeg er glade for. Her i byen er der en gruppe som blev lavet på grund af noget fest. I gruppen er der cirka 30 medlemmer og det er bare en stor vennegruppe hvor der bliver planlagt hyggedruk som der cirka er hver weekend. Jeg går og tænker over det her hver dag fordi jeg virkelig virkelig gerne vil være med i den her gruppe. Det er nemlig en gruppe på messenger. Jeg snakker godt med næsten alle i gruppen men der er også nogen i gruppen der ikke snakker sammen. Jeg er blevet inviteret med til det før af nogle veninder som er med i gruppen men jeg vil bare gerne selv være “medlem” jeg tror virkelig ikke folk ville have noget imod hvis jeg kommer med da jeg jo snakker med de fleste udover et par stykker, men det kan jeg jo komme til. Jeg vil bare ikke spørge om jeg ikke må blive medlem fordi det kan man ikke gøre. Jeg ved ikke hvordan jeg så kommer med? Jeg går og tænker over det hver dag fordi jeg elsker hygge druk og jeg elsker at være sammen med mine venner ( btw. jeg kan godt styre alkoholen og det er ikke det ) men det er mere bare at jeg så gerne vil være med i gruppen også fordi mit crush er med i gruppen. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig eller bare komme med nogle idéer til hvad jeg kan gøre :/ ?

Svar:
Kære Gitte
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du kender en gruppe venner som du har lært at kende igennem din veninde. Gruppen har en messengergruppe, hvor der bliver der arrangeret hygge druk, som du gerne vil inviteres med i, men man kan ikke bare spørge direkte.
Det er et rigtig godt spørgsmål og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre. Jeg er i tvivl om det er almindelig kendt at MSG er der eller noget, der ikke rigtig tales om? Jeg forestiller mig at der er nogle ”grupperegler” for, hvordan man bliver en del af den MSG. Så gad vide, hvad der egentlig skal til for at blive spurgt? Hvem bestemmer og hvem inviterer? Skal man have været med til mange fester, før man bliver inviteret? Er der nogen bestemte i gruppen, det er bedre at snakke med end andre?
Det lyder som om de andre unge godt kan lide dig, da du taler med de fleste i gruppen. Måske kunne du tale med nogen af de andre om nogle af de spørgsmål, jeg har stillet og så lade tiden arbejde lidt for dig og være tålmodig og give det tid.
En anden ide kunne være, at du taler med den veninde, der inviterede dig med, om hun ved noget om gruppen og hvordan folk bliver inviteret? Du kan ikke være den eneste nye, der er kommet ind i gruppen gennem venner. Så helt grundlæggende vær nysgerrig, hold kontakten, vær en god ven og glæd dig over, at folk kan lide dig.
Jeg håber at du kan bruge svaret.
Venlig hilsen
Roskilde Teamet