Tanker flyder rundt i mit hoved
brevkassespørgsmål af
Christel
12 år
Hej
jeg har en masse tanker der fylder mit hoved rigtigt meget og har mega ondt i hovedet og nogle gange stopper jeg op og ved ikke hvem jeg er og hvor jeg er.  Mine forældre er skilt og jeg er ikke ret glad for at være hjemme hos min mor fordi hun ryger men jeg ved ikke hvad jeg ska sige til hende

Svar:
Kære Christel,
1000 tak for dit brev. Det lyder til, at det hele er lidt svært og at du har mange tanker der suser rundt. Når så mange tanker suser rundt i hovedet, kan det virke meget drænene... Man bliver træt og har svært ved, at holde fokus. Nogen gange kan man faktisk som du også skriver, nærmest blive helt i tvivl om hvem man er.
Det lyder til at du har brug for, at få lidt ro på de mange tanker. Mit bedste råd er at få sagt dem højt.. Og allerhelst til en voksen som du er tryg ved. Det kan være en lære fra skolen, en af dine venners forældre, en fra din familie eller en helt anden, som du tænker vil være god at snakke med. Hvis du har svært ved, at komme på en voksen du vil kunne snakke med, må du gerne skrive her inde igen.. Så vil jeg gerne hjælpe dig med at finde en.
Et andet forslag til at få lidt ro på hovedet vil være, at prøve at skrive nogle af dine mange tanker ned på et stykke papir. Ofte kan det hjælpe med, at få lidt ro. Hvis man skriver noget af alt det der fylder ned, kan virke som om, at man placere de mange tanker på papiret i stedet for i hovedet.
Det kan være svært at være skilsmissebarn. Jeg ved at nogle skoler har skilsmissegrupper hvor børn kan snakke med andre skilsmissebørn. Du kan prøve at spørge din lære om, der er en sådan gruppe på din skole.
Jeg kan godt forstå at din mors rygning det bekymre dig... Din mor ved garanteret godt, at det ikke er sundt at ryge. Hun har nok bare rigtig svært ved at lade være, da hun er afhængig af cigaretterne. Jeg syntes alligevel, at du skal prøve at snakke med hende omkring, at du ikke syntes det er rart når hun ryger. Hvis det er svært at snakke med hende, kan du også vælge at skrive et brev til hende. Du kan beskrive hvorfor det går dig på, at du er bekymret og generet af røget og at du vil ønske hun holdte op med at ryge. Hvis hun ryger indenfor kan du spørge om hun har mulighed for kun, at ryge udenfor og om hun kan vaske hænder og børste tænder efter hun har røget, så hun ikke lugter så meget af røg. Måske kan du ikke få hende til, at stoppe med at ryge, men hvis I kan lave nogle aftaler så rygningen ikke genere dig for meget, vil det måske blive lidt nemmere.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.. OG jeg syntes at du er rigtig sej fordi du tør, at skrive ind!
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive igen.
Kh Line