Påskefri
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Synes påsken er en svær tid. Familietid. Eller magel på samme. Har været meget alene for bor alene med far. Han tænker vist mest på sig selv. Så jeg kan passe mig selv. Hvor går man hen når man er ensom? Odder ligger øde hen uden liv. Hvor er folk og hvor er der plads til mig når andre holder ferie og fri?

Svar:
Kære Dig,
Mange tak for dit brev!
Åh, hvor kan jeg godt forstå, at man hurtigt kan komme til at føle sig ensom, særligt her i ferie og helligdagene. Man får ofte indtrykket af, at alle andre hygger med familien, og hvis man ikke selv har en stor familie med traditioner og familiesammenkomster, er højtiderne ofte en tid, hvor man kan føle sig ret ensom.
Faktisk er der rigtig mange unge i Danmark der føler sig ensomme og jeg ved at mange har det lige som dig...
Jeg kommer til at tænke på om der mon er nogen i dit netværk der ved hvordan du har det? For eksempel en veninde, klaselære, familiemedlem eller andre?
Nogle gange kan det hjælpe at fortælle andre om hvordan man har det og måske snakke med dem om de kender følelsen af ensomhed.
Ud fra dit spørgsmål ”Hvor går man hen når man er ensom?” har jeg undersøgt lidt om, hvad der er af muligheder i Odder.
Jeg har fundet en hjemmeside der hedder https://voksenven-aarhus.dk/
Dette er en forening hvor igennem børn og unge kan få tilknyttet en voksen ven, en man kan tale med, lave aktiviteter med eller andet, du savner at lave med din far. Det lyder som et super godt tilbud til unge som dig, der godt kan føle sig lidt ensom.
Jeg har også snakket med Pernille fra frivilligcenteret i Odder. Hun fortæller, at på tirsdag d. 30 april 2019 holder Børns Voksenvenner et informationsmøde i Odder. Her kan man komme forbi og høre lidt mere om hvad Børns Voksenvenner er. Man skal bare huske at tilmelde sig på  sn@voksenven.dk. Det foregår i cafeen i Frivilligcenter Odder.
Det kan være lidt svært selv at skulle dukke op til sådan et informationsmøde uden man kender nogen. Hvis du har det sådan, har jeg aftale med Pernille om, at du meget gerne må ringe til hende inden og aftale, at i kan følges eller måske mødes inden. Pernille kender også til forskellige andre tilbud i Odder, så det vil være en super god ide at snakke med hende. Du får lige nummeret til Pernille - mobil: 30 84 34 80
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Husk, at du er altid velkommen til at skrive herinde igen eller mødes os fra ungeteamet i Odder på chatten mandag kl. 19 - 21.
Kærlig Hilsen
Line