Min veninde gør noget dumt!
brevkassespørgsmål af
Veninden
18 år
Min veninde har forandret sig. Hun bliver væk fra timerne, laver ikke sin afleveringer og er mindre sammen med os andre. Jeg har fundet ud af at hun har fået nogle nye venner som ikke er de bedste. De sælger stoffer og nu tager nu med dem rundt og sælger det fra deres biler. Jeg har sagt til hende at det er dumt, men hun er ligeglad. Jeg er nu i et dillema. Hvis jeg siger det til hendes forældre skubber jeg hende endu længere væk fra dem. Tror nemlilg det er derfor at hun søger så ekstreme venner. Fordi hun har det dårligt derhjemme. Hun er +18 så hun kan jo bare smutte hvis de siger noget hun ikke vil have. Skal jeg bare kigge på med ondt i maven mens hun kommer længere og længere væk og mere og mere ud i noget rod? Det er virkelig ikke en rar viden at gå rundt med. Tror ikke andre ved det.

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål her i brevkassen:)
Det er et svært dilemma du står i, hvor det er nemt at mærke den store bekymring, du har for din veninde.
Det lyder som om din veninde er på vej ud i et miljø som kan give en del problemer, men da hun ikke ønsker at lytte, er der desværre ikke så meget du kan stille op.
Det er altid muligt at tage kontakt til SSP konsulenten i byen eller søge sparring ved politiet, hvis du har mistanke om at der foregår salg af stoffer. SSP konsulent Kristian Kilt kan du fange på tlf. 20903411 Det er en svær balancegang, hvor meget man bør blande sig i andres  liv. Du kan måske overveje på, hvilken effekt det vil have, hvis du inddrager din venindes forældre; vil det hjælpe hende eller blot forværre hendes situation yderligere?
Hvis din veninde ønsker hjælp til at få lavet en plan for sit liv, kan hun også kontakte Ungeenheden på tlf. 87803333. Ungeenheden yder råd og vejledning vedr. både uddannelse, økonomi samt social støtte.
Som du selv skriver så er din veninde over 18 år, og dermed myndig. Hun kan derfor selv vælge hjælp til og fra. Lige nu ser det desværre ud til at hun har valgt at gå i en anden retning end tidligere, og du kan derfor kun blive ved med at udtrykke din bekymring for hende og vise at du er der for hende, hvis hun igen ønsker jeres venskab. Vi skal alle tage ansvar for de valg vi træffer også din veninde, så i sidste ende bliver det hende, der må tage ansvar for sit liv.
Hvis du har lyst må du rigtig gerne dele, hvad du vælger at gøre:)
Kærlig Hilsen,
Maria Okay Ung