Min ven tager stoffer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus jeg er bekymret for min vens helbred. Det sidste stykke tid er han kommet længere og længere ud af et forkert spor, han er nemlig begyndt at tage stoffer. Jeg vil gerne hjælpe ham men han vil ikke tage imod hjælpen. Jeg har opfordret ham at tale med sine forældre eller et andet familiemedlem. Men det vil han ikke. Hans forældre er ikke opmærksom på det, så jeg føler ansvaret ligger på mig, men jeg har ikke lyst til at sige det til han forælder fordi jeg er bange for det ødelægger vores venskab. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak fordi du skriver. Det er virkelig sejt og modigt af dig – og det viser, hvor god en ven du er, at du er bekymret for din vens helbred og gerne vil hjælpe ham! Først vil jeg skrive at det er helt forståeligt, at du er i tvivl. Det lyder som en rigtig svær situation, og det giver god mening, at du føler dig fanget mellem at ville hjælpe og samtidig ikke vil ødelægge jeres venskab. Det er virkelig hårdt at stå med alene – og det er aldrig meningen, at du som ven skal bære hele ansvaret.
Du har prøvet at tale med ham, opfordret ham til at få hjælp, og du er opmærksom – det er allerede rigtig meget, og det viser, at du virkelig bekymrer dig. Desværre kan man ikke altid tvinge nogen til at tage imod hjælp, men du kan stadig gøre en forskel. Selvom det er vildt svært, kan det være nødvendigt at inddrage en voksen – f.eks. en lærer, sundhedsplejersken eller en forælder (din eller hans). Det handler ikke om at sladre, men om at sørge for, at han får den hjælp, han har brug for, før det måske bliver værre. Måske ødelægger det noget i starten, men på længere sigt kan det faktisk være det, der redder både ham og jeres venskab.
Du må også gerne tale med nogen selv, for det er hårdt at bære så meget på egne skuldre. Du kan fx skrive til os på den anonyme SMS-chat rådgivning: 25 80 00 55 eller tale med en voksen, du stoler på. Og husk, at det ikke er din skyld, og det er okay at søge støtte
Kh Diana