Min ven er træls
brevkassespørgsmål af
Mads
11 år
Nogen af min venner tæsker mig hverdag Og når jeg siger stop bliver de ved jeg vil ikke være venner med dem men tør ikke sige fra hvad gør jeg

Svar:
Hej Mads
Tak for dit spørgsmål herinde.
Alene det at du skriver til os, og fortæller om den ubehagelige situation, som du står i kræver mod. Jeg synes du er mega sej, at du her stiller spørgsmål og sætter ord på, hvad det gør ved dig at dine "venner" tæsker dig!
Du står i en super svær situation Mads, som du under ingen omstændigheder skal finde dig i! Jeg tror det første spørgsmål du skal stille dig selv er, hvad du synes en god ven er. Jeg tænker du vil nå frem til at en god ven i hvert fald ikke slår.
Dernæst er det svære spørgsmål, om det er for sjov at I slås, og om dine venner tænker at du er med på det, og også synes det er sjovt?Hvis det er tilfældet kan det jo være rigtig svært at finde ud af hvor grænsen går. Sådan som jeg læser din besked lyder det dog til, at du rent faktisk prøver at sige fra ved at sige stop fordi grænsen er nået for dig. Jeg bliver nysgerrig på, om du er i stand til fysisk at trække dig fra situationen og gå, når dine venner vil tæske dig eller om du bliver i det?
Hvad er go/no go?
Måske skal I lave nogle venneregler for hvad der er "go" og "no-go". Man kan eksempelvis aftale et ord man siger højt, når man i alvor mener stop til de andre. På sigt kan det fx også blive nødvendigt at lave aftaler for, om man må gå efter en pige/dreng som man blir vild med, hvis ens ven også er vild med personen og har sagt det først.  I kan jo sammen lave en liste over hvad jeres venskab skal indeholde, og måske skal I have fokus på, hvad I sætter pris på ved hinanden i jeres vennegruppe.
Bed en voksen om hjælp, hvis du ikke bliver hørt
Hvis det blir for svært for dig at få løst situationen på egen hånd, tænker jeg at du skal fortælle det til en voksen og få hjælp. Det at blive slået er ikke noget man skal acceptere og det skal stoppes så hurtigt som muligt, for der er ingen der fortjener sådan en behandling. Der er du bedre værd!
Du er velkommen til at skrive igen med en opfølgning her i brevkassen og du er også velkommen til at skrive til os i vores chatrådgivning for yderligere sparring.
Kæmpe held og lykke med at få sagt nej tak til tæsk, men ja tak til gode venskaber!
KH Maria Ungerådgiver,
Okay Ung