min mor truer
brevkassespørgsmål af
Cille
13 år
Okay hør lige. Min mor og mig har det af helvede til derhjemme. Det ved jeg godt er meget normal men problemet er at hun truer mig når hun bliver sur. Hun siger at hun nogen gange har lyst til at slå og hun siger også at jeg kommer et andet sted hen og bo hvis jeg ikke gør som hun siger. Hun har aldrig slået mig men må hun godt sige det?
Nogen gange bliver jeg ret ked af det og lidt bange for om hun kunne finde på at gøre noget med det der med at smide mig ud. Kan hun godt det?
Min lærer har spurgt om jeg er okay fordi jeg har været ked af det i skolen nogen gange. Jeg har fkatisk lyst til at sige noget men jeg tør ikke. Hvad sker der hvis jeg siger noget til min lærer. Kommer der så nogen fra kommunen?

Svar:
Hej Cille,
Hvor cool du skriver, for det er da nogen store ting du går og tumler med, lad os se, om ikke vi sammen kan finde løsninger på noget af det, måske det meste :)
Du skriver din mor og dig har det af helvede til hjemme, og hun nogen gange truer med at slå, og at du kan komme et andet sted hen og bo, hvis du ikke gør som hun siger, åh det må være træls at høre tænker jeg, jeg ville blive ret ked af det, hvis jeg fik det at vide hele fra min mor (da jeg var ung) men først til spørgsmålet om din mor må slå, nej det må hun ikke! Forældre har ikke lov til at slå deres børn, det er ulovligt i Danmark.
Det var lovligt indtil 1997, der kaldte man det Revselsesret med et gammel ord (hvis du vil søge på det) men nu er det helt ulovligt at slå sine (eller andres) børn, og nej du kommer altså heller ikke et andet sted hen og bo, bare lige sådan fordi du ikke gør som din mor siger.
Men du skriver I har det rigtig skidt sammen, jeg tænker lidt på, hvorfor mon? Er der noget du ved er grunden, eller måske overvejer? Og ja du har jo allerede tænkt på det, jeg skriver nu, jeg synes helt sikkert du skal tale med en voksen, og din lærer er et rigtig godt valg, hvis du har tillid til ham/hende, så ville det være en rigtig god ide, at tage en snak med hende. Hvis du er lidt i tvivl, om du vil tale med en anden end din lære, så kan du også chatte online med en rådgiver fra kommunen – du er helt anonym – du skal bare gå på chatten på torsdag mellem kl. 19.00-21.00, hvor den er åben, men jeg synes, du skal tage en snak med din lærer, fortæl at du er bekymret for, om der så kommer nogen fra kommunen, så kan din lærer rådgive dig ud fra det.
Held og lykke til dig herfra – mange tanker og jeg er sikker på, du får talt med din lærer og I finder en måde, at få det bedre på derhjemme, men husk du altid kan skrive her, eller gå på chatten, du er altid velkommen.
Mange hilsner
Ane