Jeg er meget ked af det fortiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej... jeg har det rigtig skidt for tiden... jeg får hele tiden tanker oppe i mit hoved om jeg er værd nok til at leve.. Tænker hele tiden på, at jeg ligeså godt kan dø....
Fordi jeg føler mig ikke værd nok... føler ikke mine forældre elsker mig... de giver mig ihverfald ikke kærlighed og omsorg...
Jeg aner bare ikke hvad jeg skal gøre.... jeg vil bare gerne væk fra det her lorte liv... vil bare gerne væk for evigt....
Har ogs selvmordstAnker..
Kan aldrig sove, græder mig selv i søvn hver aften...
græder ogs nogle gange på vej hjem fra skole, hvis det har været en hård dag..

Svar:
Kære dig,
Jeg har sendt dit spørgsmål videre til min kollega Malene fra OkayUng i Odder. Malene snakke hver dag med rigtig mange som har det lige som dig. Malene svare på dit brev herunder.. Og husk at du selvfølgelig altid er velkommen til at skrive igen:) KH Line
Kære Du,
Hvor er det godt at du skriver.
Alle har perioder, hvor man ikke føler sig glad eller har udsving i vores humør – og det er helt OK, så længe det ikke forsætter i for lang tid.
Mange bliver rigtig bekymret når de får selvmordstanker, og man skal også tage det alvorligt!
Selvmordstanker kan komme, når en situation er blevet uoverskuelig eller noget gør for ondt, hvor det kan virke som om den eneste løsning er, at forsvinde – men der er ALTID andre muligheder for at få det bedre, selvom man ikke selv kan se det!
Når man er trist og har selvmordstanker, er det derfor vigtigt, at du får talt med nogen om det – man skal IKKE gå med sådanne tanker selv.
-Har du et familiemedlem, en ven eller en lærer, som du er tryg ved, vil jeg anbefale dig at snakke med én af dem.
-Du skriver ikke hvor gammel du er, men når man er ung, kan det også være en god idé at opsøge sin egen læge – de kan hjælpe med samtaler, henvise til psykolog eller hjælpe dig videre, hvis du har brug for anden hjælp.
-Børn og unge har også mulighed for at kontakte enten Børnetelefonen (Tlf eller SMS 116111) eller Livslinjen (https://www.livslinien.dk/ , tlf. 70 201 201), hvor man kan få hjælp.
-Hvis du kommer fra Odder, har Odder kommune til gratis tilbud, der hedder Okay Ung, hvor man kan få op til 5 samtaler med en rådgiver, som kan give råd og støttende samtaler.
Okay Ung kan kontaktes på mail okayung@odder.dk eller på tlf nr. 29393453/51374143.
Derudover, er der nogle ting, man selv kan gøre or at vende sit humør og de dårlige tanker, når man oplever sig ked af det og trist:
-Når man er ked af det, har man ofte mange tanker eller grublerier, der fylder i hovedet. Det kan være en god idé at skrive dem ned, da det kan give lidt ro.
-Prøv at komme i tanke om ting eller aktiviteter, du normalt nyder at lave og sørg for, at fylde din hverdag med disse (i corona-venlige versioner). Fx madlavning, samtaler med venner og familie, kreative aktiviteter, dans, gåture eller hvad lige præcis du normalt nyder, at lave.
-Afled dig selv fra de triste tanker og følelser. Når du kan mærke at de triste følelser overtager, så prøv ikke at fokusere på dem, men giv dig til noget, som kan fjerne dit fokus. Det kan fx være at se din ynglings-serie, ringe til en god veninde eller lignende.
-Når man er trist, kommer man ofte til at fokusere på alt det der ikke går godt, men det er heldigvis sjældent, at der aldrig sker noget godt eller rart i ens hverdag. Derfor kan det være en rigtig god idé, at man hver dag ”tvinger” sig selv til at komme på 3 gode ting, der er sket den dag og skrive det ned. Det behøver ikke være store ting, men blot ting, der har været rart eller okay. På den måde hjælper man sig selv til, ikke at give de negative tanker og følelser alt for meget plads.
-Motion, sollys og bevægelse booster vores humør. Mange der oplever sig triste, beskriver at det mangler overskud og ikke orker ret meget. Men ved at planlægge at komme udenfor eller få motion hver dag, vil man efter kort tid kunne mærke, at man får mere energi – selvom det er svært i starten.
-Det super vigtigt, at du sørger for at få nok søvn, passer dine normale sengetider og får noget ordentligt at spise, da vores fysiske velbefindende smitter af på, hvordan vi har det psykisk.
Jeg håber at du snart får det bedre,
Mange hilsener fra
Malene - Okay Ung