Hvor går jeg hen når nogle jeg kender drikker for meget?
brevkassespørgsmål af
Nic
16 år
Hvor går jeg hen og finder hjælp til en voksen som drikker for meget?

Svar:
Kære Nic,
1000 tak for dit spørgsmål!
Du er landet det helt rigtige sted. Her hvor jeg sidder (som ungekonsulent) er vi en del af Forebyggelse & Rusmidler i Vitapark. Forebyggelse og Rusmidler har mange tilbud også til unge med et overforbrug af rusmidler (alkohol og stoffer) og selvfølgelig har vi også tilbud til voksne med et overforbrug af rusmidler. Her hjælper vi igennem samtaler mennesker med, at drikke mindre eller helt stoppe hvis det er det de ønsker. Man er altid velkommen til at ringe og få en uforpligtende snak og høre mere om hvordan vi kan hjælpe. Telefonnummeret er: 87 80 35 05
Jeg kender ikke din relation til denne voksen... Måske er det en forældre, bror, morfar, pap-mor, onkel eller en helt anden. Ligegyldigt hvad så ved vi, at mange børn og unge vokser op i familier hvor alkohol fylder alt for meget. Vi ved også at det er meget svært for disse børn og unge, at leve under andres overforbrug af alkohol og ofte er man meget ked af det og bekymret for sin familie. Derfor vil jeg gerne fortælle lidt om et tilbuddet BRUS som vi også har hos Forebyggelse & Rusmidler..
Projekt BRUS er et samtaletilbud til børn og unge i alderen 0-24 år, som er pårørende til en person, som har et problematisk brug af rusmidler. Tilbuddet er gratis og kræver ingen henvisning. Det er også muligt at modtage råd og vejledning anonymt (det vil sige at ingen behøver at vide det).
I samtalerne snakker man om hvad der er svært, når man er pårørende til en der drikker for meget og I finder sammen ud af hvordan du bedst kan hjælpes med alt det der er svært. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til min kollega Charlotte som arbejder i BRUS. Hendes nummer er: 24 67 67 84
Hvis du syntes at det virker lidt uoverskueligt er du også meget velkommen til at kontakte mig, så vil jeg gerne hjælpe dig videre til at få kontakt til alkoholbehandlingen eller til BRUS. Mit nummer er: 21 28 76 33
Igen mange tak for dit brev! Jeg er rigtig glad for, at du turde at skrive ind!
Ønsker dig det bedste
k.h Line