Beste ven og crush
brevkassespørgsmål af
Anna
12 år
Hej, jeg har et seriøst problem, min bedste ven har et crush på den her dreng, og hun snakker hele tiden om ham, og det er jo dejligt, men jeg har også et crush på ham men jeg har ikke sagt det til hende fordi at hun har sagt at vis jeg kommer sammen med ham så vil hun aldrig se mig igen, og jeg er bange for at miste hende fordi hun er den eneste i klassen som jeg stoler på, og vis jeg mister hende så er hun nummer fire som jeg har mistet, h ad skal jeg gøre.

Svar:
Hej Anna.
Tusind tak for din besked i brevkassen – hvor er du bare sej at du skriver til os og spørger os om råd.
Det er et stort dilemma du er kommet i med din veninde. Der er desværre ikke er noget rigtig eller forkert svar på, hvad du skal gøre.
Først har jeg lyst til at sige til dig, at jeg synes at du er mega cool, fordi du netop skriver, at det er dejligt at hun taler om ham. Det er et stort overskud du viser i denne trælse situation du står i.
Jeg bider særligt mærke i, at du skriver, at du ikke har sagt noget til din veninde. Hun sætter dig i et stort dilemma, ved at sige at hun fravælger dig, hvis du bliver kærester med ham.
Det lyder til at du er rigtig glad for din veninde og at du ikke vil miste hende.
Hvis jeg var dig, vil jeg tale med hende om det. Du skal være ærlig og sige det som det er – at du er glad for ham.
Måske skal i lave noget hyggeligt imens du fortæller hende det? Det kan være at spille et spil, gå en tur eller hvad i kan lide at lave sammen.
Du kan f.eks. sige, at du godt ved, at hun er vild med ham, men at du også selv er blevet vild med ham. Fortæl hende at du ikke vil miste hende, fordi hun betyder meget for dig. Nogen gange så kan man blive overrasket over andres reaktion. Måske bliver hun slet ikke så sur som du måske går og tror?
Hvis det kan være svært for dig at sige sandheden til hende, skal du bare vide at det er helt normalt. Det er svært for mange og du er ikke alene. En god ide kan være, at du øver dig i det du vil sige det hende, inden du skal tale med hende. Du kan skrive det ned på et stykke papir og øve det for sig selv.
Jeg håber at du kan tage dig mod til at sige det som det er til hende – selvom det kan være svært.
Til slut håber jeg, at du kan bruge mit råd og at det ender godt for jer alle.
De bedste hilsner Diana