Frygter ferien
brevkassespørgsmål af
Marcus
17 år
Jeg har ferie fra i dag og jeg er bange for at det kommer til at få mig et rigtig dårligt sted hen rent mentalt. Jeg har kæmpet med depression for et år siden. De sidste måneder er det gået godt men nu er der ferie og det betyder at jeg får alt for meget tid alene med mine tanker. Jeg er bange for at der bringer mig tilbage til da jeg havde det rigtig dårligt. Hvad skal jeg gøre. Har ikke det bedste netværk.

Svar:
Hej Dreng 17 år!
Jeg ved ikke hvilken kommune du bor i, men flere kommuner tilbyder at man kan være i et tilbud anonymt og tale med en konsulent nogle gange. Måske det det kan være til hjælp at have nogle samtaler over sommeren?
Ydermere er det vigtigt at du holder en nogenlunde fast døgnrytme, som det ville se ud, når du ikke havde ferie. Stå op ca. samme tid, som når det er hverdag. Det samme om aftenen ift. at gå i seng.
Det er vigtigt at du fylder dine dage med ting der gør dig glad. Ting du holder af. Skal nogen i dit lille netværk, noget hvor det er muligt for dig at tage med?
Holder du af at dyrke sport, så gør det lidt mere. Sørg for at få sollys.
Gå evt. i gang med at dyrke en ny interesse. Det gør at din hjerne bliver tvunget til at have tankerne på aktiviteten og ikke på mylderet.
Vigtigst af alt, hvis du begynder at mærke depressionen får greb om dig igen, så søg læge.
De bedste Hilsner