Skolehjælp
brevkassespørgsmål af
Otto
15 år
Jeg er ked af at gå i skole og har det heller ikke så godt i skolen. Jeg vil gerne noget helt andet men mine vil have at jeg går i skole. Jeg vil bare gerne være fri fra skole og fx gå på et arbejde. Kan det virkelig passe at jeg ikke selv kan beslutte det?

Svar:
Hej Otto.
Der er mange unge som dig som ikke syntes skolen er et godt sted og derfor ikke gider gå i skole. Der er jo forskellige skole tilbud som ikke ligner den måde som folkeskolerne gør det på. Måske sådan et tilbud kunne være noget for dig? især når du ikke har det godt på din skole. Snak med dine forældre om hvordan du har det med skolen og sammen kan i måske undersøge hvad der ellers er af muligheder :) det er vigtigt at gennemfører folkeskolens 9 klasse, det stiller dig meget bedre i din fremtid da den er adgangs givende til mange videre gående uddanelser. Det betyder ikke man skal læse videre lige med det sammen når man er færdig med 9 klasse. Der vil det være muligt at taget et job ind til man måske er klar til at læse videre til det man ønsker sig at arbejde med i fremtiden :)
Hvis du "bare" dropper ud af skolen og ikke fortager dig noget. Så er der en mulighed for at dine forældre for frataget de børnepenge de får for dig. Hvilket måske kan få en betydning for dig og din familie.
Hilsen Michael - Holbæk Kommune.