Ædeflip!!?
brevkassespørgsmål af
Den forvirrede
14 år
Hej jeg er en pige som træner og spiser forholdsvis sundt. Og tænker rigtig meget på kost,motion og udseende, desværre hele tiden. Mit problem er at, jeg hader at spise på skolen, da vi ikke har noget køleskab eller en microovn. Så jeg tager bare 1 pak SunBest fruit kiks, hvor der er 3 små kiks i 1 lille pak med rosiner i. Dem tager jeg så med i skole både når vi skal i skole i 8 timer altså 08:00-16:00 og i 6 timer. Hvis ikke det er kiks, så er det 1 STK frugt. Nogle gange begge dele. Men for det meste når jeg kommer hjem fra skole får jeg de her ædedlip, hvor min krop nogle gange går amok. 1: Hvordan kan man forhindre i at disse ædeflip kommer, udover at tage mere med i madpakken? 2: Hvordan kan man lære at styre disse ædeflip? Kh. Den forvirrede.

Svar:
Kære forvirrede pige
Tak for dit spørgsmål, jeg er glad for, at du skrev til os.
Det er nemlig en rigtig dårlig vane, du har fået med at spise så lidt, mens du er i skole. Du sulter faktisk din krop, og derfor reagerer den med at kræve mad, når du kommer hjem. Dit blodsukker bliver meget lavt, når du ikke får noget at spise, og derefter meget højt, når du overspiser, og det er ikke godt med så store udsving i blodsukkeret. Det bedste er at have et stabilt blodsukker, og det får man ved at spise sunde, regelmæssige måltider.
Du skriver, at du ikke kan lide at spise på skolen, fordi der ikke er køleskab eller microovn, men handler det i virkeligheden om, at du ikke vil spise mere, fordi du er bange for at tage på? Hvis du er bange for at blive tyk, så er det endnu en grund til at ændre på dine spisevaner. Du skriver ikke hvor meget du spiser ved dine ædeflip, men det kan meget vel være, at du i sidste ende indtager flere kalorier i forbindelse med dine ædeflip, end ved bare at spise normalt. Du kommer ikke til at tage på, selvom du spiser en normal frokost og nogle mellemmåltider, mens du er i skole, det vil tværtimod gøre at du har et mere stabilt blodsukker og dermed ikke har lyst til at overspise, når du kommer hjem.
Du skal også tænke på, at man har svært ved at koncentrere sig i skolen, når man ikke får nok at spise, så det du gør kan faktisk gå ud over din skolegang og hvor godt du klarer dig.
Det lyder til, at dit forhold til mad ikke er helt godt, og du er i risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse. Du skal virkelig passe på dig selv og forsøge at ændre på dine vaner nu, så tankerne omkring kost, motion og udseende ikke tager overhånd og kommer til at styre din adfærd endnu mere.
Så det handler ikke om, hvordan du kan forhindre ædeflippene, det handler om, at du skal ændre dit forhold til mad. I stedet for at spise for lidt i løbet af dagen(hvor du netop har brug for energi til at klare din skole) og så overspise, når du kommer hjem, skal du prøve at spise mere regelmæssigt. Det kan for eksempel være et stykke frugt og knækbrød om formiddagen og rugbrød, salat osv til frokost. Når man spiser noget der er sundt og som mætter længe, kan man nemmere modstå trangen til at spise usundt.
Og måske kan du foreslå elevrådet at I anskaffer jer et køleskab til madpakker, en microovn eller nogle sundere retter i kantinen.
Hvis du ikke kan ændre dine spisevaner selv, så synes jeg, du skal snakke med nogle om det, for eksempel dine forældre eller din læge. Som sagt tror jeg, du er i risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse, så det er vigtigt, du tager det alvorligt og får hjælp, hvis du har brug for det. Jeg vil anbefale dig at kigge forbi LMS, der rådgiver unge omkring spiseforstyrrelser. Man behøver ikke have en spiseforstyrrelse, for at kunne få hjælp. Det kan også bare handle om at man har svære tanker om mad, eller om sin krop. Jeg synes du skal kigge forbi her
Mvh Anne