væske
brevkassespørgsmål af
Mikkeline
14 år
Jeg har nok ikke rigtig noget problem, men der er noget jeg undrer mig over. Når jeg skal komme blir jeg bare fugtig. Altså jeg får det dejligt men som sagt blir jeg bare lidt fugtig. Jeg har så en veninde. Når hun skal komme løber der gerne sådan noget væske ud af hendes skede, det er nogen gange hvidt. Ser lidt sjovt ud. Hvad er det for en væske og hvordan kan det være det løber ud af hende men ikke ud af af mig. Jeg vil sige vi kommer nogenlunde lige kratigt. Bare noget jeg har undret mig over.

Svar:
Hej Mikkeline
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at du undrer dig over at der sker noget forskelligt, men det lyder heldigvis ikke til at du er bekymret for noget.
Ud fra hvad du beskriver, så lyder det til at være udflåd. Både den fugtighed som du mærker og den væske som løber ud af din veninde når hun kommer. Udflåd er oftest klart eller hvidt og slimet, men det kan ændre sig en smule undervejs i ens cyklus. De fleste cyklusser er mellem 28 og 30 dage, og ægløsning er som regel cirka midtvejs. Alt efter hvor i cyklussen man er, kan der være forskellige forandringer i fx humør, kropssyn, appetit eller seksuel lyst. Farven og mængden på ens udflåd kan også ændre sig. Ofte vil der også komme mere udflåd når man bliver seksuelt ophidset (f.eks. når man onanerer eller tænker på noget man synes er frækt).
Der findes også noget der hedder en sprøjteorgasme, hvor der kommer en del mere væske ud når man får orgasme. I følge en artikel på Sexlinjen.dk er der ikke rigtig nogen som præcis ved hvad væsken består af, men det menes at den kommer dels fra blæren (der hvor vi også har tis), og dels fra nogle kirtler som sidder rundt om urinrøret. Det er meget forskelligt om man får sprøjteorgasme eller ej, men for de fleste er det ikke noget som "bare sker". Jeg tvivler dog ikke på at der er nogen som oplever det spontant, og hvis din veninde også undrer sig, så kan du jo sende hende ind på Sexlinjen.dk for at læse mere.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe