voldtægt?

brevkassespørgsmål

voldtægt?

brevkassespørgsmål af
heidi
11 år

Hej jeg er en pige på 11 år her forleden dag var jeg sammen med min bedste ven alexander han hev pludseligt tissemanden frem og stak den ind i min mund selvom jeg ikke sagde ja men sagde heller ikke nej jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre så han tog mit hovede og bevægede frem og tilbage hans penis var stor men også rød ville bare høre om det er normalt at den er rød og vil høre om det er voldtægt

Svar:

Kære du.

Hvor er det godt, at du skriver ind, når du er i tvivl. For jeg kan med det samme sige, at det lyder slet ikke til at være okay det, din bedsteven gjorde mod dig.

Du skriver, at du hverken sagde ja eller nej, men når du ikke har sagt klart og tydeligt ja, så må han under ingen omstændigheder tvinge dig til at tage hans tissemand i munden eller gøre noget andet, som du ikke har sagt ja til. Du spørger, om det er voldtægt - jeg vil nærmere sige, at det er et seksuelt overgreb. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at høre, men det er meget vigtigt for mig at understrege, at det din ven gjorde ikke er okay, og samtidig, at du ikke har gjort noget som helst galt! Mange der har været oplevet, at der var nogen, der tvang dem til at gøre noget seksuelt, som de ikke havde lyst til, kan godt blive helt chokeret, når det sker og ikke ved hvad de skal gøre, og så er det først bagefter, at det er gået op for dem, hvad der er sket og hvad de måske kunne have gjort. Du må endelig ikke blive sur på dig selv over, at du ikke stoppede ham eller var mere tydelig med at sige nej, for det er helt almindeligt, at det kan være svært at sige fra, når der er en, der tvinger en til at gøre det, som din ven tvang dig til. Mange bliver også i tvivl om hvornår noget er voldtægt eller seksuelt overgreb, særligt hvis man kender personen. Men selvom du kender ham godt, så må han ikke bare tvinge dig til at gøre noget, du ikke har sagt ja til.

Jeg vil virkelig anbefale dig at fortælle nogen om det her. For det kan være meget svært at høre, at der er en anden, der har gjort noget voldsomt mod en, som ikke er okay. Det kan også være, at du får det ubehageligt og dårligt efter lidt tid, fordi en, som du har det godt med og holder meget af, har gjort det her mod dig. Det er meget forskelligt, hvordan man har det efter sådan en oplevelse, men det kan godt ske, at det først er efter lidt tid, at man selv mærker, at det ikke var okay det der skete. Måske du kan fortælle det til dine forældre, en lærer eller en anden voksen, som du stoler på? Hvis ikke, så kan det måske være lettere at tale med nogen, som ikke ved hvem du er. Du er meget velkommen til at komme ind i vores chat, og snakke med en af vores rådgivere. Ellers kan jeg anbefale dig den her side, hvor du kan chatte med frivillige rådgivere der ved noget om, hvis man har været udsat for det, du har.

Du spørger også, om det er normalt at en tissemand er rød. Det kan det yderste godt blive, når den bliver stiv - altså når drengen får rejsning, som det hedder.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Og du må endelig skrive ind igen, hvis du har brug for at snakke mere om det eller hvis der er andet, du er i tvivl om.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål